از الان تا ابد با عشق

یک عاشقانه ی قشنگ برای کسانی که دوستشان دارید...

از الان تا ابد با عشق

یک عاشقانه ی قشنگ برای کسانی که دوستشان دارید...

۱۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

راهنمای مراقبت از پوست+ چطور از پوست خود به خوبی نگهداری کنیم؟

عشقی عشقولانه | جمعه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۹، ۰۹:۵۷ ب.ظ

نوع پوست شما اهمیت دارد
ممکن است شک کنید که پوست خشک ، روغنی یا حساسی دارید ، اما آیا نوع پوست خود را واقعاً می دانید؟ دانستن نوع پوست واقعی شما می تواند دفعه بعد که در راهرو لوازم آرایشی قرار دارید کمک کند. در حقیقت ، استفاده از محصولات نادرست - و یا حتی هک های رایج در اینترنت - برای نوع پوست شما می تواند آکنه ، خشکی یا سایر مشکلات پوستی را بدتر کند.

برای یادگیری ادامه دهید:

نحوه ساخت روال مراقبت از پوست خود
نحوه درمان نگرانی های خاص پوست مانند آکنه یا زخم
کدام یک از پوست های DIY سالم نیستند ، حتی اگر به نظر می رسد کار کنند
ایجاد روال مراقبت روزانه از پوست
مهم نیست که نوع پوست شما چیست ، یک روال روزانه مراقبت از پوست می تواند به شما در حفظ سلامت کلی پوست کمک کند و نگرانی های خاصی مانند آکنه ، جای زخم و لکه های تیره را بهبود بخشد. روال روزانه مراقبت از پوست چهار مرحله اساسی دارد که می توانید یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب انجام دهید.


1. پاکسازی: پاک کننده ای را انتخاب کنید که بعد از شستن پوست شما محکم نشود. اگر پوست خشک دارید و آرایش نمی پوشید ، بیش از دو بار در روز یا فقط یک بار صورت خود را تمیز کنید. از شستشو برای آن احساس تمیز و تمیز خودداری کنید زیرا این بدان معنی است که روغنهای طبیعی پوست شما از بین رفته است. پاک کننده های شناخته شده که برای همه نوع پوست به خوبی کار می کنند شامل پاک کننده Cetaphil و Banila Clean It Zero Sherbet می باشد.

 

منشا بوسه چیست؟

2. سرم: یک سرم با ویتامین C یا فاکتورهای رشد یا پپتیدها بهتر است صبح ، در زیر ضد آفتاب قرار بگیرند. در شب ، رتینوئیدها یا رتینوئیدهای نسخه بهترین کار را دارند. Choice Artist's Choice یک ویتامین C و E سرم و رتینول موثر دارد.

3. مرطوب کننده: حتی پوست روغنی نیاز به مرطوب کننده دارد ، اما از آن استفاده کنید که دارای وزن سبک ، ژل بر پایه و غیر comedogenic باشد ، یا منافذ شما را مسدود نمی کند ، مانند لوسیون صورت CeraVe. پوست خشک ممکن است از مرطوب کننده های مبتنی بر کرم مانند MISSHA Super Aqua Cell Cream Snail Cream بهره مند شود. اکثر مارک ها محصولات خود را به عنوان ژل یا کرم روی بسته بندی خود قرار می دهند.

4- کرم ضد آفتاب: ضد آفتاب را حداقل 30 SPF 15 دقیقه قبل از عزیمت به بیرون از خانه بمالید ، زیرا مدت زمانی طول می کشد تا ضد آفتاب فعال شود. تن های تیره پوست در واقع به حفاظت بیشتری در برابر آفتاب احتیاج دارند زیرا تصحیح فشار خون بالا سخت تر است. ضد آفتاب EltaMD را امتحان کنید ، که از UVA / UVB با طیف گسترده برخوردار است و توسط بنیاد سرطان پوست توصیه می شود.

محصولاتی را انتخاب کنید که متناسب با نوع و حساسیت پوست شما باشد و به یاد داشته باشید که برچسب ها را بخوانید. بعضی از محصولات مانند رتینولها یا رتینوئیدهای تجویز شده فقط باید در شب استفاده شوند.

برای هرنوع پوستی
هیدراته بمانید.
حداقل یک بار در هفته موارد بالش را تغییر دهید.
قبل از خواب موها را بشویید یا بپوشید.
هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید و 15 دقیقه قبل از بیرون آمدن استفاده کنید.
با یک روال اساسی و ساده شروع کنید تا ببینید چطور پوست شما واکنش نشان می دهد. پس از راحتی ، می توانید برای تقویت سلامت پوست ، محصولات دیگری مانند لایه بردارها ، ماسک ها و درمان های لکه را اضافه کنید.

و آزمایش محصولات جدید را فراموش نکنید ، به ویژه اگر گمان می کنید پوست حساسی دارید. این می تواند در شناسایی واکنشهای آلرژیک احتمالی به شما کمک کند.

برای وصله کردن یک محصول جدید:

مقدار کمی از محصول را بر روی پوست خود در ناحیه ای احتیاط آمیز مانند قسمت داخلی مچ دست یا بازوی داخلی خود بمالید.
48 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی وجود دارد یا خیر.
منطقه را در 96 ساعت پس از درخواست بررسی کنید تا ببینید که آیا تاخیر در شما وجود دارد یا خیر.
یک واکنش آلرژیک ممکن است شامل تحریک ، قرمزی ، برآمدگی های کوچک یا خارش باشد. اگر متوجه این علائم شدید ، محلی را که آزمایش کرده اید با آب و یک پاک کننده ملایم بشویید. سپس محصول را برگردانید و دیگری را امتحان کنید که متناسب با نوع پوست شما باشد.


برای جلوگیری از هک DIY (حتی اگر همه این کار را انجام دهند)
مردم از شگفتی های استفاده از هک های DIY مانند آب لیمو و خمیر دندان برای مشکلات پوستی شایع مانند برآمدگی های آکنه و لکه های تیره خبر می دهند. حتی بازیگر برنده جایزه اما استون ادعا می کند راز مراقبت از پوست وی جوش شیرین است. اما حقیقت این است که این هک ها ممکن است باعث صدمه طولانی مدت بیشتر از فواید شوند زیرا می توانند به سد پوست شما آسیب برساند.

از این هک های DIY خودداری کنید
آب لیمو: ممکن است اسید سیتریک داشته باشد اما بسیار اسیدی است و می تواند بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث ایجاد لکه های تیره شود. همچنین می تواند پوست شما را خشک و تحریک کند.
جوش شیرین: در سطح pH 8 ، جوش شیرین باعث استرس پوست شما می شود ، به طور قابل توجهی کاهش می یابد منبع آب پوست خود را منبع داده و باعث خشکی پوست شود.
سیر: به صورت خام ، سیر می تواند باعث حساسیت های پوستی ، اگزما ، التهاب پوست و تاول های آبکی شود.
خمیر دندان: مواد موجود در خمیر دندان ممکن است میکروب ها را از بین ببرد و روغن را جذب کند ، اما می تواند باعث خشک شدن یا تحریک پوست شما نیز شود.
شکر: به عنوان یک لایه بردار ، قند برای پوست صورت شما خیلی خشن است.
ویتامین E: استفاده موضعی از ویتامین E باعث تحریک پوست شما می شود و اثبات نشده است که ظاهر اسکار را بهبود می بخشد.
برخی از این ترکیبات ممکن است طبیعی و مقرون به صرفه باشند اما برای پوست شما تهیه نشده اند. حتی اگر عوارض جانبی فوری احساس نکنید ، این مواد می توانند باعث تاخیر یا آسیب طولانی مدت شوند. بهتر است از محصولاتی تهیه شده برای صورت خود استفاده کنید. قبل از امتحان برنامه های DIY بر روی پوست خود با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید.

نحوه درمان مشکلات پوستی

روش هایی برای مقابله با مشکلات پوستی بدون آسیب رساندن به پوست وجود دارد. فقط قانون شماره یک مراقبت از پوست را به یاد داشته باشید: انتخاب نکنید! چیدن آکنه ، جوشهای سر سیاه ، پوسته پوستی یا سایر مشکلات پوستی می تواند باعث ایجاد زخم های باز یا لکه های پوستی تیره تر شود که به آن هاپرپیگمانتاسیون می گویند. زخم های باز می تواند منجر به عفونت ، آکنه بیشتر یا زخم شود. هرچه زخم عمیق تر باشد ، پوست شما زخم می شود.

در اینجا چند روش از پشتوانه علمی برای درمان نواحی مشکل دار ارائه شده است.

آکنه
درمان آکنه به میزان عمق یا جدی بودن آکنه شما بستگی دارد. مراقبت از پوست مهمترین گام در درمان آکنه است ، اما برای آکنه های خفیف می توانید از محصولات بدون نسخه از داروخانه های محلی خود استفاده کنید مانند:

اسید سالیسیلیک (پد آکنه حداکثر مقاومت Stridex)
بنزوئیل پراکسید (داروهای آکنه پاک و پاک Persa-Gel 10)
آلفا هیدروکسی اسیدها
آداپلن
روغن درخت چای
همیشه بعد از استفاده از این محصولات از ضد آفتاب ها صبح استفاده کنید ، زیرا می توانند باعث حساسیت اضافی پوست شوند.


برای جوش های فوری ، ملتهب و فرد نیز می توانید لکه های پوستی یا برچسب آکنه را امتحان کنید. این تکه های ضخیم و واضح است که به عنوان درمان های محلی برای کمک به بهبود لکه های پوستی و جلوگیری از عفونت عمل می کند. مانند باند تاول ، لکه های آکنه مایعات را بیرون می کشند ، گاهی اوقات شبانه. بهتر است قبل از خواب از اینها استفاده کنید زیرا آرایش نمی تواند آنها را بپوشاند.

رشته های فرعی
رشته های خاردار لوله های ریز و استوانه ای مانند در منافذ شما به رنگ زرد سفید رنگ هستند. اینها غالباً با سرسیاه اشتباه گرفته می شوند ، اما جوش های سرسیاه در واقع نوعی آکنه هستند که اکسیده می شوند. رشته های چرمی می توانند منافذ شما بزرگتر به نظر برسند ، و ممکن است شما با وسوسه کردن پوست یا استفاده از نوارهای منافذ وسوسه شوید که آنها را از بین ببرید. اما این روشها ممکن است عوارض جانبی بیشتری نسبت به فواید برای پوست شما داشته باشد ، به خصوص اگر آنها را به درستی انجام ندهید.

در وقت اضافه ، شما همچنین می توانید:

تحریک
منافذ باز و عفونت
خشکی
قرمزی
لایه برداری
آماده سازی موضعی حاوی رتینول یا رتینوئیدها می توانند به تمیز و تمیز منافذ کمک کنند. همچنین ممکن است مزایای استفاده از ماساژ صورت خود را با روغن معدنی یا کرچک به مدت یک دقیقه داشته باشید.

روش دیگر از بین بردن رشته های چربی با یک ابزار استخراج است. این یک ساز فلزی کوچک است که در انتها یک دایره ریز است.


مطمئن ترین روش این است که یک متخصص زیبایی یا متخصص پوست از بین بردن آنها برای شما ، اما شما می توانید این کار را در خانه نیز انجام دهید:

با یک چهره و ابزار تمیز شروع کنید.
دایره اطراف برج را به آرامی فشار دهید تا ببینید که آیا این رشته بیرون می آید یا خیر. مراقب باشید زیرا فشار بیش از حد می تواند باعث کبودی و زخم شود.
منطقه را با تونر و مرطوب کننده بعد از آن درمان کنید.
همیشه از ابزار خود با مالیدن الکل قبل و بعد از استفاده برای جلوگیری از عفونت ها استفاده کنید.
همچنین ممکن است با استفاده از بنزوئیل پراکسید بعد از شستشو قبل از استخراج مزایای اضافی مشاهده کنید.

لکه ها ، جای زخم ها و پراش پرفیونشن
لکه ها ، زخم ها و لکه های تیره می تواند از چند هفته تا شش ماه برای بهبودی و محو شدن در هر جایی به طول انجامد. درمان فوری برای زخم ها و جوش ها شامل استفاده از آرایش و ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب بیشتر در برابر آفتاب و افزایش فشار خون می باشد.

سایر ترکیبات شناخته شده برای کمک به محو شدن زخم ها عبارتند از:

سیلیکون: مطالعات نشان می دهد که سیلیکون موضعی می تواند ضخامت ، رنگ و بافت اسکار را بهبود بخشد. شما می توانید به مدت هشت تا 24 ساعت در روز ژل سیلیکون بمالید. به دنبال محصولاتی با دی اکسید سیلیکون باشید که به عنوان یک ماده تشکیل دهنده ذکر شده اند.

عسل: مطالعات اولیه نشان می دهد که عسل می تواند زخم ها و زخم ها را بهبود ببخشد. اگر به دنبال معالجه خانگی هستید ممکن است بخواهید از عسل استفاده کنید.

ویتامین C: در هنگام خرید کرم و مرطوب کننده به دنبال این ماده باشید. ویتامین C در ترکیب با سایر مواد سبک کننده مانند سویا و شیرین بیان بهتر عمل می کند.

نحوه تست نوع پوست خود در خانه
اگر از نتایج مسابقه خود مطمئن نیستید ، می توانید یک آزمایش فیزیکی نیز برای بررسی نوع پوست خود انجام دهید. آزمایش خانگی تولید سبوم را اندازه گیری می کند. سبوم یک مایع روغنی مومی است که از منافذ شما ناشی می شود. میزان سبوم پوست شما تولید می کند که آیا پوست شما مشخص می شود:

خشک
روغنی
معمولی
ترکیب
آزمایش تولید سبوم روی صورت تمیز دقیق ترین روش برای تعیین نوع پوستی شما است. این مراحل را دنبال کنید:

صورت خود را بشویید و آنرا خشک کنید. 30 دقیقه صبر کنید.
کاغذ و یا دستمال کاغذ روغنی را به آرامی فشار دهید. کاغذ را روی نواحی مختلف پوست خود مانند پیشانی و بینی ، گونه ها و چانه خود فشار دهید.
ورق را تا نور نگه دارید تا ببینید چقدر کاغذ شفاف است.
نتایج تست نوع پوست
شفافیت ندارد ، اما با پوسته پوسته شدن یا خشکی پوست محکم
خیس از طریق روغن
میزان مختلف جذب در نواحی مختلف ترکیب صورت وجود دارد
نه بیش از حد روغنی و پوستی پوسته پوسته و طبیعی نیست
در کنار انواع پوست فوق ، شما همچنین می توانید پوست حساس داشته باشید ، که از معیارهای سبوم پیروی نمی کند. پوست حساس به این موارد بستگی دارد:

چقدر سریع پوست شما به کاربرد محصول واکنش نشان می دهد
چقدر خوب پوست شما از خودش محافظت می کند
چقدر به راحتی پوست شما قرمز می شود
احتمال حساسیت به پوست

چه زمانی به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید
اگر مشکلات پوستی شما با محصولات بدون نسخه از بین نرفت ، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است آکنه شدید ، زخم یا سایر مشکلات ممکن است به درمان داروهای مانند آنتی بیوتیک خوراکی ، کنترل تولد یا رتینوئیدهای موضعی نیاز داشته باشد. متخصص پوست شما ممکن است استخراج را برای کیست های عمیق تر یا لکه های آکنه که در زیر پوست شما گیر کرده اند انجام دهد.

به یاد داشته باشید که نوع پوست شما می تواند بر نحوه عملکرد محصولات تأثیر بگذارد. استفاده از محصول نادرست ، حتی در صورت طبیعی بودن ، می تواند باعث شکستگی ، بدتر شدن لکه ها یا ایجاد قرمزی شود. بهتر است دریابید که چه نوع پوستی دارید و روال مراقبت از پوست خود را در اطراف آن ایجاد می کنید. همچنین می توانید در مورد مواد تشکیل دهنده محصول یادداشت کنید تا ببینید که آیا مواد خاص باعث واکنش های ناخواسته پوستی می شوند یا خیر.

  • عشقی عشقولانه

عشق و دلدادگی چیست؟+ عشق از دیدگاه علمی و احساسی

عشقی عشقولانه | جمعه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۹، ۰۹:۵۲ ب.ظ

عشق یا دلدادگی حسی است که به معنای دوست داشتن شدید فرد یا چیزی است.[۱] همچنین احساسی عمیق، علاقه‌ای لطیف یا جاذبه‌ای شدید است که محدودیتی در موجودات و مفاهیم ندارد اما در فکر و عملکرد محدودیت دارد و حتی می‌تواند در حوزه‌هایی غیرقابل تصور ظهور کند.[۲] همچنین نوعی عاطفه در مورد دیگران یا جذابیت بی‌انتها برای دیگران است.

پیچیدگی مفهوم عشق

عشق دربردارنده دو نوع احساس است. عشق با حس شهوانی و عشق با حس معنوی یا (با عمق همیشگی. نامحدود life time) که می‌توانند جدا از هم یا با هم به عنوان عشق ظاهر شوند.

عشق شهوانی: زمانی بروز می‌یابد که علاقه شدید به فرد مقابل فقط به قصد برطرف نمودن شهوت است. احساس شهوت ممکن است هر روز تکرار شود یا همان عشق ثانیه ای باشد که با یک نگاه شهوت‌انگیز آغاز می‌شود. شهوت ممکن است به‌طور مستقل، از عشق رمانتیک برانگیخته شود. بدیهی است که شهوت می‌تواند همزمان با عشق هم وجود داشته باشد، گرچه در مورد بعضی عاشقان ارضای بی بند و بار و غیرمتعهدانه شهوت می‌تواند عشق رمانتیک همراه آن را از بین ببرد.

عشق معنوی: این عشق با یک نگاه پاک و معصوم آغاز می‌شود و آرام آرام شدت می‌گیرد.[۳][۴]

اما در کل عشق باور و احساسی عمیق، شدید و لطیفی است که با مفاهیم صلح و انسان دوستی مطابقت دارد.[۵] با این وجود کلمه «عشق» در شرایط مختلف معانی مختلفی را بازگو می‌کند: علاوه بر عشق رمانتیک که آمیخته‌ای از احساسات و میل جنسی است، انواع دیگر عشق مانند عشق عرفانی و عشق افلاطونی، عشق مذهبی، عشق به خانواده، عشق به همسر، عشق به فرزند، عشق به دوست و … را نیز می‌توان متصور شد؛ در واقع این کلمه را می‌توان در مورد علاقه به هر چیز دوست داشتنی و فرح بخش، مانند فعالیت‌های مختلف و انواع غذا به کار برد.[۶][۷] جملهٔ «عشق چیست؟» به زبان انگلیسی، "?What is love"، در سال ۲۰۱۲ میلادی، پرتکرارترین عبارت جستجو شده به این زبان در جستجوگر گوگل بوده‌است.[۸][۹]

عشق از دید گاه عرفا و ادیبان بزرگ[ویرایش]

عشق دانی چیست ؟ سلطانی که هرجا خیمه زد بی خلاف آن مملکت بر وی مقرر میشود ( عشق از اول سرکش و خونی بود تا گریزد آنکه بیرونی بود

عاشق شو ارنه روزی کار جهان سر آید ناخوانده نقش مقصود از کار گاه هستی

چون قلم اندر نوشتن می شتافت تا به عشق آمد قلم بر خود شکافت عقل در شرحش چو خر در گِل بخفت شرح عشق و عاشقی هم عشق گفتعشق اسلامست و دیگر کافری وقت آن آمد که اسلام آوری

قلم را آن زبان نبود که سرّعشق گوید باز ورای حدّتقریر است شرح آرزومندی ( ای که از دفتر عقل آیت عشق آموزی ترسم این نکته به تحقیق ندانی دانست ( هر که را جامه زعشقی چاک شد او زحرس وجمله عیبی پاک شد جسم خاک از عشق بر افلاک شد کوه در رقص آمد وچالاک شد

و اما عشق غم دارد نه برای کودکان راه عشق بل: غم یکی گنج است، رنج تو چو کان لیک کی د‌رگیرد‌ این با کود‌کان

حافظ

در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد

عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

جلوه‌ای کرد رخت دید ملک عشق نداشت

عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد

حافظ بعنوان عارفی بزرگ و رند عشق را عامل پیدایش هستی میداند و تجلی حق در عالم را بر اساس عشق بیان میکند.

هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

عشق مایه حیات ابدی و جاودانگی است ودر ابیات زیر نیز اصالت عشق و رادر هر دو عالم هستی بیان میکند.

(از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر - یادگاری که در این گنبد دوار بماند).(حافظ هر آن که عشق نورزید و وصل خواست- احرام طوف کعبه دل بی وضو ببست)

(یک قصه بیش نیست غم عشق وین عجب-کز هر زبان که می‌شنوم نامکرر است).(عجب علمیست علم هیئت عشق-که چرخ هشتمش هفتم زمین است)

(در عشق خانقاه و خرابات فرق نیست-هر جا که هست پرتو روی حبیب هست).(لطیفه‌ایست نهانی که عشق از او خیزد-که نام آن نه لب لعل و خط زنگاریست)

(اهیست راه عشق که هیچش کناره نیست-آنجا جز آن که جان بسپارند چاره نیست).(هر گه که دل به عشق دهی خوش دمی بود-در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست)

(همه کس طالب یارند چه هشیار و چه مست-(همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کنشت-سخن عشق نه آن است که آید به زبان-ساقیا می ده و کوتاه کن این گفت و شنفت)

(ای آن که به تقریر و بیان دم زنی از عشق-ما با تو نداریم سخن خیر و سلامت).(در راه عشق مرحله قرب و بعد نیست-می‌بینمت عیان و دعا می‌فرستمت)

(حریم عشق را درگه بسی بالاتر از عقل است-کسی آن آستان بوسد که جان در آستین دارد).(راه عشق ار چه کمینگاه کمانداران است-هر که دانسته رود صرفه ز اعدا ببرد)

(طبیب عشق منم باده ده که این معجون-فراغت آرد و اندیشه خطا ببرد).(ثواب روزه و حج قبول آن کس برد_که خاک میکده عشق را زیارت کرد).(نفاق و زرق نبخشد صفای دل حافظ-طریق رندی و عشق اختیار خواهم کرد)

(مشکل عشق نه در حوصله دانش ماست-حل این نکته بدین فکر خطا نتوان کرد).(مژدگانی بده ای دل که دگر مطرب عشق-راه مستانه زد و چاره مخموری کرد)

(به عزم مرحله عشق پیش نه قدمی-که سودها کنی ار این سفر توانی کرد).(فراز و شیب بیابان عشق دام بلاست-کجاست شیردلی کز بلا نپرهیزد).(زاهد ار راه به رندی نبرد معذور است-

عشق کاریست که موقوف هدایت باشد)

(بشوی اوراق اگر همدرس مایی-که علم عشق در دفتر نباشد).(به کوی عشق منه بی‌دلیل راه قدم).(که من به خویش نمودم صد اهتمام و نشد-طبیب عشق مسیحادم است و مشفق لیک-چو درد در تو نبیند که را دوا بکند)

(مرا به رندی و عشق آن فضول عیب کند-که اعتراض بر اسرار علم غیب کند-کمال سر محبت ببین نه نقص گناه-که هر که بی‌هنر افتد نظر به عیب کند)

(عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی-عشق داند که در این دایره سرگردانند).(بی معرفت مباش که در من یزید عشق-اهل نظر معامله با آشنا کنند).(گفتم صنم پرست مشو با صمد نشین_

گفتا به کوی عشق هم این و هم آن کنند)

(حسن بی‌پایان او چندان که عاشق می‌کشد-زمره دیگر به عشق از غیب سر بر می‌کنند).(بر در میخانه عشق ای ملک تسبیح گوی-کاندر آن جا طینت آدم مخمر می‌کنند)

(مبین حقیر گدایان عشق را کاین قوم-شهان بی کمر و خسروان بی کلهند).(دل چو از پیر خرد نقل معانی می‌کرد-عشق می‌گفت به شرح آن چه بر او مشکل بود).(خیره آن دیده که آبش نبرد گریه عشق-تیره آن دل که در او شمع محبت نبود

(عالم از شور و شر عشق خبر هیچ نداشت-فتنه انگیز جهان غمزه جادوی تو بود).(به کوی میکده یا رب سحر چه مشغله بود-که جوش شاهد و ساقی و شمع و مشعله بود)

(حدیث عشق که از حرف و صوت مستغنیست-به ناله دف و نی در خروش و ولوله بود).(طریق عشق پرآشوب و فتنه است ای دل_بیفتد آن که در این راه با شتاب رود).

(عشق می‌ورزم و امید که این فن شریف-چون هنرهای دگر موجب حرمان نشود).(جهانیان همه گر منع من کنند از عشق_من آن کنم که خداوندگار فرماید).

(بار عشق و مفلسی صعب است می‌باید کشید-قحط جود است آبروی خود نمی‌باید فروخت).(هر آن کسی که در این حلقه نیست زنده به عشق-بر او نمرده به فتوای من نماز کنید)

(روندگان طریقت ره بلا سپرند-رفیق عشق چه غم دارد از نشیب و فراز).

(طهارت ار نه به خون جگر کند عاشق-به قول مفتی عشقش درست نیست نماز)

در این مقام مجازی به جز پیاله مگیر

در این سراچه بازیچه غیر عشق مباز

الگویی از دوستداران کهن، رومئو و ژولیت، نقاشی از فرانک دیکسی

عشق. از عشقه گرفته شده و آن گیاهی بدون ریشه است به نام لبلاب، چون بر درختی پیچد آن را بخشکاند. عشق صوری درخت جسم صاحبش را، خُشک و زردرو می‌کند، اما عشق معنوی بیخ درخت هستی عاشق را خشک سازد و او را از خود بمیراند. عشق را در لغت می‌توان افراط در دوست داشتن و محبت تام معنی کرده‌اند.[۱۰]

مطالعه نشان داده‌است که هنگام احساس علاقه زیاد و عشق،تغییر و تحولات چشمگیری در بدن اتفاق می‌افتد و بدن واکنش‌های متفاوتی را از خود نشان می‌دهد. در گذشته تصور می‌شد که واژهٔ عشق ریشهٔ عربی دارد؛ ولی عربی و عبری هر دو از خانوادهٔ زبان‌های سامی‌اند، و واژه‌های ریشه‌دار سامی همواره در هر دو زبان عربی و عبری معنی‌های یکسان دارند؛ و عجیب است که واژهٔ «عشق» همتای عبری ندارد و واژه‌ای که در عبری برای عشق به کار می‌رود اَحَو (ahav) است که با عربی حَبَّ (habba) هم خانواده‌است؛ ولی دیدگاه جدید پژوهشگران این است که واژهٔ «عشق» از (iška)اوستایی[۱۱] به معنی خواست، خواهش و گرایش ریشه می‌گیرد که آن نیز با واژهٔ اوستایی (iš)به معنی «خواستن، گراییدن، آرزو کردن و جستجو کردن» پیوند دارد. هم‌چنین، به گواهی بهرام فره‌وشی، این واژه در فارسی میانه به شکلِ išt به معنی خواهش، گرایش، دارایی و توان‌گری است. خود واژه‌های اوستایی و سنسکریت نام برده شده در بالا از ریشهٔ هندی و اروپایی (زبان آریائیان) نخستین یعنی ais به معنی خواستن، میل داشتن و جُستن می‌آید که شکل آن aisskā به چم خواست، گرایش و جستجو است. گذشته از اوستایی و سنسکریت، در چند زبان دیگر نیز برگرفته‌هایی از واژهٔ هندی و اروپایی نخستین ais بازمانده‌است.[۱۱]

فردوسی نیز که برای پاسداری از زبان فارسی از به کار بردن واژه‌های عربی آگاهانه و هوشمندانه خودداری می‌کند ولی واژهٔ عشق را به آسانی و باانگیزه به کار می‌برد و با آن که آزادی سرایش به او توانایی می‌دهد که واژهٔ دیگری را جایگزین عشق کند، واژهٔ حُب را به کار نمی‌برد.[نیازمند منبع]

https://ganjoor.net/index.php?s=عشق&author=4

در زبان فارسی به کسی که دارای احساس عشق نسبت به کسی دیگر است، دلداده یا عاشق و به کسی که مورد احساس عشق طرف دیگر است؛ دلبر، دلربا یا معشوق می‌گویند. واژه عشق در ادبیات فارسی به ویژه ادبیات غنایی، پایگاه و اهمیتی ویژه و والا دارد و بسیاری از شاعران پارسی، دربارهٔ عشق و عاشقی، وصف معشوق و سختی‌های عاشقی، اشعاری با ارزش ادبی والا دارند. همچنین گاهی اوقات، این کلمه دربارهٔ عشق انسان به خدا نیز آمده‌است که در مقوله عرفان و مذهب می‌گنجد.[۱۲]

 

نویسهٔ چینی سنتی به مفهوم عشق (愛) که از یک قلب (در وسط) تشکیل شده که دارای «کشش»، «احساس» یا «تفاهم» است و یک احساس با ارزش را یادآوری می‌کند.

اگر چه تعریف دقیق کلمه «عشق» کار بسیار سختی است و نیازمند بحث‌های طولانی و دقیق است، اما جنبه‌های گوناگون آن را می‌توان از راه بررسی چیزهایی که «عشق» یا عاشقانه «نیستند» تشریح کرد. عشق به عنوان یک احساس مثبت و (شکل بسیار قوی «دوست داشتن») معمولاً درنقطه مقابل تنفر (یا بی‌احساسی محض) قرار می‌گیرد و در صورتی که در آن عامل میل جنسی کمرنگ باشد و یک شکل خالص و محض رابطه رمانتیک را متضمن باشد، با کلمه شهوت قابل قیاس است؛ عشق در صورتی که یک رابطه بین فرد و دیگر افراد را توصیف کند که در آن زمزمه‌های رمانتیک زیادی وجود دارد در مقابل دوستی و رفاقت قرار می‌گیرد؛ با وجود آنکه در برخی از تعریف‌ها «عشق» بر وجود رابطه دوستانه بین دو نفر در بافت‌های خاص تأکید دارد.[۱۳]

«عشق» در معنای عام خود بیشتر به وجود رابطه دوستانه بین دونفر دلالت دارد. عشق معمولاً نوعی توجه و اهمیت دادن به یک شخص یا شیء است که حتی گاهی این عشق محدود به خود نمی‌شود (مفهوم خودشیفتگی). با این وجود در مورد مفهوم عشق نظرات متفاوتی وجود دارد. عده‌ای وجود عشق را نفی می‌کنند. عده‌ای هم آن را یک مفهوم انتزاعی جدید می‌دانند و تاریخ «ورود» این واژه به زبان انسان‌ها و در واقع اختراع آن را طی قرون وسطی یا اندکی پس از آن می‌دانند که این نظر با گنجینه باستانی موجود در زمینه عشق و شاعری در تضاد است. عده دیگری هم می‌گویند که عشق وجود دارد و یک مفهوم انتزاعی صرف نیست، اما نمی‌توان آن را تعریف کرد و در واقع کمیتی معنوی و متافیزیک است. برخی از روان‌شناسان اعتقاد دارند که عشق عمل به عاریه سپردن «مرزهای خودی» یا «حب نفس» به دیگران است. عده‌ای هم سعی دارند عشق را از طریق جلوه‌های آن در زندگی امروزی تعریف نمایند.[۱۴]

تفاوت‌های فرهنگی میان کشورها و اقوام مختلف امکان دستیابی به یک معنای همگانی و فراگیر در مورد کلمه عشق را تقریباً ناممکن ساخته‌است. در توصیف کلمه عشق ممکن است عشق به یک نفس یا عقیده، عشق به یک قانون یا مؤسسه، عشق به جسم (بدن)، عشق به طبیعت، عشق به غذا، عشق به پول، عشق به آموختن، عشق به قدرت، عشق به شهوت، یا عشق به انواع مفاهیم دیگر در نظر باشد و افراد مختلف برای افراد و چیزهای مختلف درجه دوست داشتن متفاوتی را بروز می‌دهند. عشق مفهومی انتزاعی است که تجربه کردن آن بسیار ساده‌تر از توصیفش است. به علت پیچیدگی مفهوم عشق و انتزاعی بودن آن معمولاً بحث در مورد آن به کلیشه‌های ذهنی خلاصه می‌شود و در مورد این کلمه ضرب‌المثل‌های زیادی وجود دارد، از گفته ویرژیل یعنی «عشق همه جا را تسخیر می‌کند» گرفته تا آواز گروه بیتلز یعنی «همه چیزی که به آن احتیاج داری عشق است». برتراند راسل عشق را یک «ارزش مطلق» می‌داند که در برابر ارزش نسبی قرار دارد.[۱۵]

انواع[ویرایش]

عشق حیرانی - اصطلاح حیرانی (Agape) توسط مسیحیان اولیه (و به خصوص یونانیان، ریشه این کلمه یونانی است) برای اشاره به پذیرش بی‌قید و شرط و دوست داشتن یک فرد اطلاق شده‌است. این نوع از عشق بر اساس تصمیم و نه احساسات شکل می‌گیرد.

عشق با وقار - نوعی رفتار مودبانه و موقرانه که در اواخر قرون وسطی در مورد خانم‌ها و عاشقان آن‌ها به کار می‌رفت.

عشق دروغین - نوعی عشق نادرست با هدف کسب مادیات (می توان مفهوم عشق را برای این نوع، قائل نشد)

عشق جنسی (eros) - میل جنسی نسبت به یک فرد

عشق به خانواده - عشق به افراد خانواده و مهربانی به آنها

عشق آزاد - رابطه جنسی بر اساس انتخاب فرد که محدود به ازدواج نمی‌شود

شیفتگی - در عهد جدید به معنای عشق احساسی مشروط به کار می‌رود یعنی «دوستت دارم چون…»

عشق افلاطونی – یک رابطه نزدیک که در آن رابطه جنسی وجود ندارد یا سرکوب یا محدود شده‌است.

عشق ظاهری - رابطه عاشقانه‌ای که در آن پختگی لازم وجود ندارد و «راستین» نیست. این کلمه دارای بار معنایی منفی است و تأکید دارد که عشق در دوران جوانی معمولاً کمتر راستین و واقعی است.

عشق به مذهب - تعهد و دوست داشتن خدا یا مذهب

عشق رومانتیک ـ علاقه‌ای که ترکیبی از صمیمیت و میل جنسی است.

عشق راستین - عشق بدون قید و شرط یا انگیزه خاص. دوست داشتن فرد فقط به خاطر خود و نه رفتارها یا عقایدش. همچنین به عشق بی‌قید و شرط اشاره دارد.

عشق یک طرفه - مهر عاطفه‌ای که یک طرفه‌است.

شهوت - عاطفه بر اساس شهوت و تمایل به ارضای نفس.

عشق لحظه‌ای - عشقی که در لحظه‌ای که فرد برای اولین بار با فردی تماس می‌گیرد به وجود می‌آید. از این عشق به مراتب در داستان‌ها و ادبیات یاد شده‌است و به “ love at first sight ” معروف است.

عشق مستلزم فداکاری - فداکاری و گذشتن از جان یا چیز با ارزش دیگری برمبنای عشق.[۱۶]

عشق اساطیری - به عشق‌های داستانی و سرشار از شور و هیجان به معشوق رسیدن عشق اساطیری می‌گویند[۱۷]

تقسیم‌بندی انواع عشق[ویرایش]

عشق طبعی و عشق روحانی و عشق الهی - در عشق طبعی عاشق معشوق را از برای خود خواهد. در عشق روحانی عاشق معشوق را هم از برای خود و هم از برای معشوق خواهد. در عشق الهی عاشق معشوق را نه برای خود بلکه برای معشوق می‌خواهد.[۱۸]

عشق حقیقی و عشق مجازی - عشق مجازی از حسن صوری پیدا می‌شود و مانند آن ناپایدار است. از این عشق حاصلی جز بقای نسل باقی نمی‌ماند. این عشق از تصعید و تلطیف میلی جنسی پیدا می‌شود. اما عشق حقیقی یا عشق الهی، فیض و جذبه‌ای است که از طرف معشوق مطلق، بر دل عاشق صادق فرود می‌آید.[۱۰]

عشق عرفانی

اروس (eros): عشق شهوانی - عشق به زیبایی - فاقد منطق - عشق فیزیکی که بواسطه جذابیت و کشش‌های جسمانی یا ابراز آن به‌طور فیزیکی نمایان می‌گردد -همان عشق در نگاه اول - با شدت آغاز شده و به سرعت فروکش می‌کند.

لودوس (ludus): عشق تفننی - این عشق بیشتر متعلق به دوران نوجوانی است - عشق‌های رمانتیک زودگذر - لودوس ابراز ظاهری عشق است - کثرت گرا نسبت به شریک عشقی - به اصطلاح فرد را تا لب چشمه برده و تشنه بازمی‌گرداند -رابطه دراز مدت بعید بنظر می‌رسد.

فیلو (philo): عشق برادرانه - عشقی که مبتنی بر پیوند مشترک است -عشقی که بر پایه وحدت و همکاری بوده و هدف آن دستیابی به منافع مشترک است.

استورگ (storge): عشق دوستانه - وابسته به احترام و نگرانی نسبت به منافع متقابل - در این عشق همنشینی و همدمی بیشتر نمایان است - صمیمانه و متعهد- رابطه دراز مدت است - پایدار و بادوام - فقدان شهوت.

پراگما (pragma): عشق منطقی - این مختص افرادی است که نگران این موضوع می‌باشند که آیا فرد مقابلشان در آینده پدر یا مادر خوبی برای فرزندانشان خواهند شد؟ عشقی که مبتنی بر منافع و دورنمای مشترک است - پایبند به اصول منطق و خردگرا است - همبستگی برای اهداف و منافع مشترک.

مانیا (mania): عشق افراطی - انحصارطلب، وابسته و حسادت‌برانگیز - شیفتگی شدید به معشوق - اغلب فاقد عزت نفس -عدم رضایت از رابطه - مانند وسوسه می‌ماند و می‌تواند به احساسات مبالغه‌آمیز و افراطی منجر گردد - عشق دردسر ساز - عشق وسواس گونه.

اگیپ (agape): عشق الهی - عشق فداکارانه و از خودگذشته-عشق نوع‌دوستانه (تمایل انجام دادن کاری برای دیگران بدون چشمداشت) - عشق گرانقدر

ساغر (saghar): ترکیبی از با ارزشترین عشق‌ها -دیوانگی-جنون (تمام لحظات به یاد معشوق بودن)-بی خوابی و کابوس شبانه-

دست به هرکار زدن (حتی خودکشی به خاطر معشوق).

عشق عرفانی[ویرایش]

نوشتار اصلی: عشق عرفانی

عشق از مسائل بنیادین عرفان و تصوف اسلامی است، چندانکه بدون در نظر گرفتن آن، عرفان و حکمت متعالیه قابل فهم نیست. البته عشق ار مقولاتی است که تعریفش به ذات، نامیسر است و کنه‌اش در غایت خفا و پوشیدگی است.

عشق از مصدر عَشق(=چسبیدن و التصاق) است. به گیاه پیچک عَشَقه گویند زیرا بر تنه درخت می‌پیچد و بالا می‌رود و آن را خشک می‌کند؛ و این تمثیل حالت عشق است که بر هر دلی عارض شود احوال طبیعی او را محو می‌کند.[۱۹]

مورخان از رشد تدریجی تصوف سخن گفته‌اند که باعرفان زهدی و خوفی آغاز و به‌تدریج به عشق و دل‌سپردگی تبدیل می‌شود و سرانجام بر معرفت و شناخت باطنی تأکید می‌کند. نویسندگان زیادی دربارهٔ عشق نوشته‌اند از رابعه وحلاج تا غزالی و به خصوص برادرش احمد غزالی و بعدها عین القضات همدانی وعطار نیشابوری، اما ابن عربی و جلال الدین محمد مولوی، هرچند در دو جریان متفاوت، در صدر شرح دهندگان عشق بوده‌اند.

عشق درکلام افلاطون

افلاطون گوید: عشق، واسطه انسان‌ها و خدایان است و فاصله آن‌ها را پُر می‌کند.

همو گوید: عشق در همه کائنات جاری است.

او می‌گوید: عشق پیوند دهنده همه جهان است.[۲۰]

هفت وادی - اثر بهاءالله[ویرایش]

عشق هستی قبول نکند و زندگی نخواهد حیات در ممات بیند و عزّت از ذلّت جوید بسیار هوش باید تا لایق جوش عشق شود و بسیار سر باید تا قابل کمند دوست گردد مبارک گردنی که در کمندش افتد و فرخنده سری که در راه محبّتش بخاک افتد. پس ای دوست از نفس بیگانه شو تا به یگانه پی بری و از خاکدان فانی بگذر تا در آشیان الهی جای‌گیری نیستی باید تا نار هستی برافروزی و مقبول راه عشق شوی. نکند عشق نفس زنده قبول نکند باز موش مرده شکار عشق در هر آنی عالمی بسوزد و در هر دیار که علم برافرازد ویران سازد در مملکتش هستی را وجودی نه و در سلطنتش عاقلان را مقرّی نه نهنگ عشق ادیب عقل را ببلعد و لبیب دانش بشگرد هفت دریا بیاشامد و عطش قلبش نیفسرد و هل من مزید گوید از خویش بیگانه شود و ازهر چه در عالم است کناره گیرد. با دو عالم عشق را بیگانگی اندر او هفتاد و دو دیوانگی صد هزار مظلومان در کمندش بسته و صد هزار عارفان به تیرش خسته هر سرخی که در عالم بینی از قهرش دان و هر زردی که در رخسار بینی از زهرش شمر جز فنا دوایی نبخشد و جز در وادی عدم قدم نگذارد و لکن زهرش در کام عاشق از شهد خوشتر و فنایش در نظر طالب از صد هزار بقا محبوب‌تر است. پس باید به نار عشق حجاب‌های نفس شیطانی سوخته شود تا روح برای ادراک مراتب سیّد لو لا ک لطیف و پاکیزه گردد.

عشق در ادبیات[ویرایش]

هرچه گویم عشق را شرح و بیان

چون به عشق آیم خجل باشم از آن

کلام مولانا اساساً چیزی بجز عشق نیست، عشق مانند سایر اجزاء جهان حقیقتی است سیال و مواج و توقف و درنگ ناپذیر، و در حقیقت عنایت و هدایتی است الهی و تفسیر آن در دفتر و کتاب نگنجد.

عشق جز دولت وعنایت نیست

جز گشاد دل وهدایت نیست

عشق را بوحنیفه درس نگفت

شافعی را در او روایت نیست

عشق در کلام روزبهان بقلی فسایی

«عشق سیفی است که از عاشق سر حدوث برمی‌دارد. عشق کمالی است که از کمال حق است، چون در عاشق پیوندد، از صرف عبودیت و حدوثیت به جلال الهیت، ظاهر و باطنش ربّانی شود. ذکر موت بر ایشان روا نباشد. هر که به عشق حق زنده باشد دگر موت بر وی راه نیابد.»[۲۱]

عشق در کلام بایزید بسطامی

«هرکه را محبت حق بکشد دیت او دیدار حق است، و هرکه را عشق حق او را بکشد دیت او همنشینی با حق است.» (به نقل از عوارف المعارف، سهروردی)

تا رفت دیده و دل من در هوای عشق

 

بنمود جا به کشور بی منتهای عشق

وارسته گشت و صرفنظر کرد از دو کون

 

اینسان شود کسی که دهد دل برای عشق

ما راست عشق و هرکه به عالم جز این بود

 

بیگانه باشد او، نشود آشنای عشق

(به نقل از نامه دانشوران ناصری، جلد ۴)[۲۲]

عشق در کلام شاه نعمت‌الله ولی

تن به جان زنده است و جان از عشق

 

در بدن روح ما روان از عشق

عشق داند که ذوق عاشق چیست

 

باز جو ذوق عاشقان از عشق

هرچه در کاینات موجود است

 

جُـود عشق است و باشد آن را عشق

عاشقان عشق را به جان جویند

 

عاقلان اند غافلان از عشق

نعمت‌الله که میر مستان است

 

می‌دهد بنده را نشان از عشق[۲۳]

عشق در کلام جواد نوربخش

«صوفی در پیشگاه حق به تسلیم و رضا می‌ایستد که: من راضی به رضای توأم و بدون آنکه هیچ گونه توقعّی داشته باشم از روی محبت به تو عشق می‌ورزم و در اندیشه پاداشی نیستم. برهمین اساس است که عشق صوفیان نسبت به خدا بدون انتظار و چشم داشت و برکنار از ترس و وحشت است که صوفی خواست و تمنّایی ندارد و قهر و جفای او را همان اندازه می‌پسندد که وفایش را، معدودی از صوفیان در طریق عشق و دوستی به مرحله‌ای رسیده‌اند که در معشوق (حق) فنا شده‌اند و مولانا در حقشان فرموده‌است:

جمله معشوق است و عاشق پرده‌ای

 

زنده معشوق است و عاشق مرده‌ای[۲۴]

«عشق نتیجه محبت حق است و محبت صفت حق، اما در حقیقت محبت صفت ارادت حق است که از صفات ذات می‌باشد. چون عشق به عام تعلق گیرد، آن را ارادت گویند، و آفرینش موجودات نتیجه آن ارادت است. چون به خاص تعلق گیرد، آن را رحمت گویند، چون به اخص تعلق گیرد، آن را نعمت گویند و این نعمت ویژه انسان است و مرتبه تمامی نعمت منعم».[۲۵]

اساس آفرینش (از دیوان نوربخش)

بی عشق جهان بلاست یکسر

 

ناکامی و ابتلاست یک سر

آن کس که به عشق آشنا نیست

 

بیگانه به چشم ماست یک سر

عشق است اساس آفرینش

 

هرچیز از آن به پاست یک سر

بی عشق حیات هیچ و پوچ است

 

بیهوده و نارواست یک سر

هر دل که نسوزد از غم عشق

 

جای هوس و هواست یک سر

گر اهل دلی به عشق رو کن

 

نا سوخته دل بلاست یک سر

عمری دل نوربخش با عشق

 

آسوده ز ماسواست یک سر

 

ندای عشق (از دیوان نوربخش)

ماییم در سراچه هستی گدای عشق

 

خدمتگزار عالم و آدم برای عشق

از پا فتاده‌ایم مگر حق مدد کند

 

تا طی کنیم راه وصالش به پای عشق

در مردم زمانه صفایی ندیده‌ایم

 

خو کرده‌ایم از دل و جان با صفای عشق

با پای بی نشانی و با حال بی‌خودی

 

شاید رسیم در حرم کبریای عشق

در کشتی امید به گرداب حیرتیم

 

ما را مگر نجات دهد ناخدای عشق

از ما مپرس مسئله کفر و دین دگر

 

کفر است در طریقت ما ماسوای عشق

از ملک عقلِ خیره بشدّت دلم گرفت

 

ای بخت همّتی که پرم در هوای عشق

در خانه من و تو بجز دردسر نبود

 

باید پناه برد به دولتسرای عشق

ای نوربخش گوش سر خویش را ببند

 

تا بشنوی به گوش دل خود ندای عشق

عشق در نزد غربی‌ها و مقایسه آن با نظر صوفیه[ویرایش]

«عشق در ذهن غربیان معمولاً به عنوان کششی تلقی می‌شود که موجب محبت انسان به همنوعان او می‌گردد و در نوع عالی آن باعث جلب افراد انسان به سوی حقیقت است. از نظر غربی‌ها عاشق باید بیاموزد که چگونه دوست داشته باشد. اما این نحوه تلقی برای صوفیه بسیار ابتدایی است. عشق برای صوفی از جمله عواطف نیست، بلکه جذبه‌ای است الهی. در تصوف وقتی صحبت از عشق الهی به میان می‌آید منظور کششی است که از جانب حق متوجه صوفی می‌شود و صوفی را به حق می‌کشاند؛ بنابراین تأکید نه بر کوشش عاشق بلکه بر کشش حق است. به همین دلیل صوفیه گفته‌اند که: عشق آمدنی است و مانند سیلی است خروشان، و صوفی منتظر است تا این سیل در رسد و او را با خود ببرد. به قول مولوی:

ماهیت عشق از نگاه اسلام

عاشقان در سیل تند افتاده‌اند

 

برقضای عشق دل بنهاده‌اند[۲۶]

دیدگاه‌های علمی:

در طول تاریخ دو مقوله فلسفه و دین بیشترین مطالب را راجع به مفهوم عشق بیان کرده‌اند. درقرن گذشته روانشناسی در مورد عشق به وفور اظهار نظر کرده‌است. امروزه علوم روان‌شناسی تکاملی، زیست‌شناسی تکاملی، مردم‌شناسی، علم اعصاب و زیست‌شناسی در مورد ماهیت عشق و عملکرد آن بحث‌های زیادی را مطرح کرده‌اند. در مدل‌های زیست‌شناسی مربوط به جنسیت، عشق به عنوان یک غریزه موجود در پستانداران همانند گرسنگی و تشنگی مطرح شده‌است. روانشناسی عشق را پدیده‌ای اجتماعی و فرهنگی قلمداد می‌کند. رابرت اشتنبرگ روانشناس معروف، مدل مثلثی عشق را مطرح کرد و عشق را شامل سه عنصر دانست: صمیمیت، تعهد و شهوت. افراد در مرحله صمیمیت رازها و جزئیات زندگی شخصی خود را برای یکدیگر بازگو می‌کنند. صمیمیت معمولاً در دوستی یا عشق رومانتیک بروز می‌کند. تعهد انتظار تداوم رابطه عاشقانه تا ابد است. شهوت یا رابطه جنسی سومین قالب عشق است که مهم‌ترین پارامتر محسوب می‌شود. یلا این مدل را اندکی تغییر داد و شهوت را به دو جزء شهوت نفسانی و شهوت رومانتیک تقسیم‌بندی کرد.

تفاوت عشق و شهوت:

محققان دانشگاه شیکاگو می‌گویند؛ حرکات چشم نشان می‌دهد که به چه کسی به چشم شریک و معشوق آینده نگاه می‌کنید و چه کسی به عنوان شریک جنسی، نظرتان را گرفته‌است. تحقیقات قبلی که زیر نظر خانم کاسیوپو صورت گرفته نشان داده بود که عشق و میل جنسی نقاط مختلفی را در مغز فعال می‌کنند. تحلیل داده‌ها نشان داد در نگاه عاشقانه چشم روی صورت متمرکز و ثابت می‌ماند اما در نگاه شهوانی چشم، از صورت به سمت دیگر اعضای بدن حرکت می‌کند و بر روی بدن ثابت می‌شود. دکتر کاسیوپو می‌گوید این بررسی نشان می‌دهد کشش جنسی تا حدی محصول تجربیات صرفاً حسی (sensory) است اما عشق انعکاس انتزاعی‌تر این احساسات است.

در عقاید پیشینیان نیز همان‌طور که در ماهی (صورت فلکی) دیده می‌شود مردم دو ماهی جدا از هم را در نظر می‌گرفتند که یکی نماد عشق و دیگری نماد شهوت بوده و در آلفای این صورت فلکی، ستاره رشا (به معنی ریسمان)، در هم گره می‌خوردند.

منشأ شیمیایی:

بر اساس شواهد علم اعصاب هنگامی که فرد عشق خود را بروز می‌دهد، تعدادی عنصر شیمیایی در مغز فرد فعال می‌شوند. این مواد شیمیایی عبارتند از: تستسترون، استروژن، دوپامین، نوراپی نفرین، سروتونین، اکسی‌توسین و وازوپرسین. درهنگام برقراری رابطه جنسی یا احساسات شهوانی میزان تستسترون و استروژن در مغز افزایش پیدا می‌کند. معمولاً دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین در مرحله جذب نظر فرد مقابل، حضور پررنگ تری دارند. به نظر می‌رسد اوکسی توسین و وازوپرسین به روابط پردوام و قوی ارتباط دارند. در دسامبر ۲۰۰۵، در دانشگاه پاویاواقع در ایتالیا دانشمندان متوجه شدند که وقتی فرد برای اولین بار عاشق می‌شود، میزان مولکولی که به عنوان NGF عامل رشد عصبی شناخته می‌شود افزایش می‌یابد اما پس از یکسال ارتباط بین طرفین مقدار این مولکول به حالت اول بر می‌گردد. «سطح NGF در افرادی که عاشق بودند بسیار بیشتر بود (P<۰٫۰۰۱) [به‌طور متوسط ۲۲۷(۱۴)Pg/ml] و این مقدار در مورد افرادی که رابطه دراز مدتی را تجربه کرده‌اند و افرادی که هیچ ارتباط عاشقانه‌ای نداشته‌اند به ترتیب برابر [۱۴۹(۱۲)pg/ml], [۱۲۳(۱۰)pg/ml] بود. همچنین میان میزان NGF و شدت رابطه عاشقانه همبستگی معنی داری وجود داشت (r=۰٫۳۴ ,p=۰٫۰۰۷). درغلظت بقیه NTها هیچ تفاوتی مشاهده نشد. در ۳۹ مورد که فرد بعد از ۱۲ تا ۲۴ ماه هنوز رابطه عاشقانه را حفظ کرده بود اما به عقیده خودشان وضعیت روانی شان نسبت به زمان آشنایی تفاوت کرده بود سطح NGF کاهش یافته بود و تقریباً برابر سطح NGF گروه کنترل بود.»[۲۸]

مراحل عاشق شدن[ویرایش]

عاشق شدن یک فرایند شیمیایی است. وقتی فردی عاشق می‌شود، مجموعه‌ای از واکنش‌ها در بدن او رخ می‌دهد. به عقیده کارشناسان این تغییر و تحولات شیمیایی تضمین‌کننده بقای گونه انسان هاست. نشانه‌های عاشق شدن، که شبیه بروز کردن علایم بیماری هاست، به وضوح قابل شناسایی است؛ از عرق کردن دست‌ها گرفته تا از بین رفتن اشتها و حس سرخوشی و همچنین سرخ شدن گونه‌ها و تپش قلب. عشق مراحل مختلف دارد. شروع شدن هر کدام از این مراحل با ترشح مجموعه‌ای از مواد شیمیایی همراه است که واکنش‌های فیزیکی خاصی را سبب می‌شود. محققان مجموعه‌ای از ترکیبات شیمیایی را شناسایی کرده‌اند که در هر کدام از این مراحل ترشح می‌شوند.[۲۹]

مرحله اول

حس جنسی

حس شهوت نتیجه ترشح هورمون‌های جنسی تستوسترون و استروژن است. تستوسترون تنها ویژه مردان نیست و مشخص شده که این هورمون در نیروی جنسی زنان هم تأثیر عمده‌ای دارد.

مرحله دوم

جذب شدن

این مرحله وقتی است که آدم‌ها عاشق می‌شوند و دیگر به هیچ چیز دیگر فکر نمی‌کنند. آن‌ها ممکن است حتی کم اشتها و کم خواب شوند و روزانه ساعت‌ها به عشق جدیدشان فکر کنند. در مرحله جذب شدن به فرد مقابل، گروهی از مواد شیمیایی از گروه پیام‌رسان‌های عصبی (neuro-transmitters) به نام مونو آمین نقش مهمی دارد. این مواد عبارتند از:

دوپامین: که با مصرف کوکائین و نیکوتین هم می‌تواند فعال شود.

نوراپی‌نفرین: که به نام آدرنالین هم شناخته می‌شود و افزایش آن در بدن می‌تواند سبب عرق کردن و تپش قلب شود.

سروتونین: یکی از مهم‌ترین ترکیبات شیمیایی عشق است که می‌تواند ما را به‌طور موقت به حالت دیوانگی برساند.

مرحله سوم

حس وابستگی

اگر قرار باشد رابطه‌ای ادامه یابد، وابستگی، حسی است که بعد از جذب شدن به یک نفر ایجاد می‌شود و در صورتی که مرحله جذب شدن همچنان ادامه یابد، می‌تواند منجر به تولیدمثل شود.

در این مرحله دو هورمون توسط دستگاه عصبی ترشح می‌شود که در بروز حس وابستگی اجتماعی نقش دارد:

وازوپرسین: ماده شیمیایی ای که در مرحله تعهد طولانی مدت نقش دارد. آزمایش‌هایی که روی موش‌های آفریقایی انجام شده، نشان می‌دهد که کاهش وازوپرسین در مردان به سرعت سبب بدتر شدن رابطه بین شریک‌های زندگی و کاهش وفاداری می‌شود.

اکسی‌توسین: این ماده به هنگام زایمان از غده هیپوتالاموس ترشح می‌شود و به خروج شیر از پستان کمک می‌کند. از جمله کارکردهای دیگر این هورمون کمک به ایجاد پیوندی قوی بین مادر و فرزند است. این هورمون در لحظه اوج لذت جنسی در هر دو جنس ترشح می‌شود و اعتقاد بر این است که باعث محکم تر شدن رابطه بین بزرگسالان نیز می‌شود.

ابعاد عشق[ویرایش]

عشق دارای سه بعد است:[۳۰]

صمیمیت: احساس تعلق خاطر، وابستگی، دلتنگی و بی‌قراری در غیبت یار، آشکار کردن رازها و مخفی نکردن اسرار، بی مرزی و ارتباط دائم.

تمنای جنسی و عاطفی: تحریک جنسی توسط معشوق و لذت بخش بودن هر ارتباط فیزیکی و همچنین تمنای دائم نوازش و توجه توسط معشوق که موجب ارضای کامل و لذتبخش جنسی ـ روانی می‌شود.

همدلی: همراهی و همنوایی و اشتراک نظر کامل، در کوتاه مدت هر گونه تصمیم و انتخاب فرد منوط به ابراز نظر طرف دیگر می‌شود و در دراز مدت هر گونه برنامه‌ریزی برای آینده با مشارکت کامل دو طرف صورت می‌گیرد.

میزان عشق بستگی مستقیم به قدرت و باروری هر یک از این ابعاد سه‌گانه مثلت عشق دارد هر چقدر ابعاد این مثلث افزایش یابد، عشق قدرت و گستردگی و تأثیر بیشتری در زندگی دو طرف خواهد داشت.

براساس این نظریه انواع دیگر روابط میان افراد بشر نیز مورد نظر قرار گرفته‌اند:

ـ رابطه معمولی: فقدان همه ابعاد عشق که شامل تمام روابط بشر با دیگران می‌شود.

ـ دوست داشتن/ دوستی: دو طرف نوعی از صمیمیت را دارند این رابطه به دوستی صمیمی منجر می‌شود.

ـ عشق جنسی: در غیاب دو بعد دیگر عشق، تحریک جنسی و رابطه جنسی پس از مدتی ممکن است بدون ارتقاء با دو بعد دیگر بی هیچ نتیجه‌ای خاتمه یابد.

ـ عشق تهی: این نوع رابطه معمولاً در ازدواج‌های از پیش تعیین شده که خانواده‌ها بر دو طرف تحمیل می‌کنند رخ می‌دهد و تنها دارای بعد همدلی است.

ـ عشق رومانتیک: در این نوع رابطه بین دو نفر تمنا و ارضای جنسی به همراه صمیمیت وجود دارد اما هنوز منجر به همدلی نشده.

ـ عشق همدلانه: معمولاً رابطه‌ای بین فرزندان و والدین و برادران و خواهران یا برخی دیگر از اعضای نزدیک خانواده یا دوستان بسیار صمیمی است که دو بعد صمیمیت و همدلی را دارد.

ـ عشق ابلهانه: هنگامی که همدلی و ارضای جنسی وجود دارد اما صمیمیت و اعتماد متقابل وجود ندارد، این رابطه معمولاً دوام چندانی ندارد و منجر به تکامل و رشد زندگی دو زوج نمی‌شود.

ـ عشق بارور: تنها رابطه عاشقانه تکامل یابنده‌ای است که هر سه بعد عشق در روابط دو زوج به‌طور کامل و کافی وجود دارد و دو نفر با اتکاء به آن می‌توانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

دیدگاه‌های فرهنگی[ویرایش]

اگرچه در مورد تعریف عشق و ماهیت آن در بین فرهنگ‌های مختلف تشابهاتی وجود دارد و اغلب فرهنگ‌ها عشق را نوعی تعهد، دلسوزی، شفقت و شهوت می‌دانند که در همه انسان‌ها وجود دارد، اما میان این فرهنگ‌ها اختلافاتی هم وجود دارد. برای مثال در هند که معمولاً ازدواج طبق روال تعریف شده و سنتی صورت می‌گیرد اعتقاد برآن است که عشق ضرورت اولیه برای ازدواج نیست و عشق پس از ازدواج به وجود می‌آید؛ درحالیکه در فرهنگ غرب عشق لازمه ازدواج است. در ایران برای بیان پدیده عشق واژگان زیادی بچشم می‌خورد، که برخی از زمان‌های دور وجود داشته‌است. در متون اوستا و در گاتاها بارها از مهر و دوستی سخن میان رفته و در متون به جای مانده از زبان پارسی میانه هم وجود دارد. واژگانی مانند آغاشه در اشعار رودکی بچشم می‌خورد. مهر و عشق و آغاشه و شیفتگی و ایشکای و دلدادگی و شیدایی همه از واژگانی هستند که در ایران زمین برای پدیده عشق به کار رفته یا می‌رود. در اشعار هم بخشی از داستان‌های شاهنامه یا اشعار نظامی گنجوی و خواجوی کرمانی و عیوقی و جامی و وحشی بافقی و اهلی شیرازی و… به بیان داستان‌های عاشقانه پرداخته و بسیاری شعرا هم به بررسی ماهیت عشق در حالتی جدا از اوصاف صوفیه کارکرده‌اند مانند حافظ و سعدی و باباطاهر و خیام و رودکی که هم غزل و هم رباعی عاشقانه و سوزناک دارند و هم به بررسی ماهیت و کارآمدی عشق پرداخته‌اند. در ادبیات صوفیه هم که راه رسیدن به خدا و حق پاکی و محبت است برای جذب در راه خدا و جدایی از دنیا علاقه‌های ذاتی به خدا را در درون خود می‌پروردند و به حالتی از جذب در راه حق می‌رسیدند که بدان عشق عرفانی می‌گفتند و اشعار بیشماری در همین مورد عشق سراییده‌اند که معشوق خود را خدا می‌دانستند. مولوی و عطار و ابوسعید ابی الخیر و سنایی غزنوی از این دسته شاعران هستند. پاره‌ای از شاعران مدح گوی درباری در وصف ممدوحان خود از عبارات و مثل‌های عاشقانه زیادی استفاده نموده‌اند. انوری و عنصری و عسجدی و فرخی سیستانی هم ازین دست شاعران هستند.[۳۱]

دیدگاه‌های مذهبی[ویرایش]

عشق در ادیان اولیه ترکیبی از تعهد جاذبه‌ای و عبادی به نیروهای طبیعت بود (مشرکان چند خدایی). بعدها در ادیان جدیدتر این جذبه به سوی اشیاء واحد و انتزاعی مانند خداوند، قانون، کلیسا، و دولت سوق پیدا کرد (تک خدایی). دیدگاه سوم در این زمینه به دیدگاه وحدت وجود معروف است و ادعا می‌کند همواره بین آنکه می‌پرستد و آن‌که پرستیده می‌شود تفاوت وجود ندارد. عشق حقیقتی است که ما بر اساس آن در طی زمان خود را ناصحیح به صورت موجودی منزوی تفسیر می‌کنیم.

اسلام[ویرایش]

قرآن در سورهٔ روم آیهٔ ۲۱ چنین آورده‌است:

و از نشانه‌های خداوند اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید، تا در کنار آن‌ها آرامش یابید، و در میانتان دلسوزی و دوست گرایی قرار داد، آری در این [نعمت] برای مردمی که می‌اندیشند قطعاً نشانه‌هایی است.

بر اساس دیدگاه مراجع شیعه، بیان عشق میان دختر و پسر (بدون قصد ازدواج) گناه است، چرا که ترس افتادن به گناه و ایجاد مشکلات دیگر در میان است، ولیکن خواستگاری برای ازدواج مانعی ندارد.[۳۲] تا وقتی که نگرانی از بروز گناه و فساد جنسی، در میان نباشد، داشتنِ صرفِ محبت و عشقِ قلبی اشکالی ندارد.

از احادیث پیامبر اسلام است که: «اگر مرد به زن خود بگوید «تو را دوست دارم» هرگز این کلام از دل و ذهن زن خارج نمی‌شود و همواره در خاطر او باقی می‌ماند»[۳۳]

در احادیثی که از امامان شیعه نقل شده که باید عشق و دوستی نسبت به همه موجودات داشته باشید تا آنجا که حتی اگر شما سوار بر اسب خود به چشمه و رود آبی رسیدید و هم شما و هم حیوان تشنه بودید ابتدا باید حیوان را سیراب نمایید و بعد خود آب بنوشید.

مسیحیت[ویرایش]

در انجیل از عشق به عنوان مجموعه‌ای از اعمال و رفتارها نام برده شده‌است که معنایی وسیع‌تر از ارتباط احساسی دارد. عشق مجموعه‌ای از رفتارهای انسان است که انسان بر اساس آن‌ها عمل می‌کند. در انجیل به افراد سفارش شده که علاوه بر معشوق خود و حتی دوستانشان دشمن خود را نیز دوست داشته باشند. در انجیل از این عشق فعال در قرنتیان ۸–۴: ۱۳ سخن به میان آمده‌است:

عشق صبور است، عشق مهربان است. هرگز حسادت نمی‌کند، هرگز به خود نمی‌بالد، مغرور نیست. گستاخ نیست و خودخواه نیست، به سادگی خشمگین نمی‌شود، خطاهای دیگران را به خاطر نمی‌سپارد. عشق از همدمی با شیطان لذت نمی‌برد بلکه دوست دار حقیقت است. همواره حافظ است، همواره به دیگران اعتماد دارد، همواره امیدوار است و همواره پاینده است. عشق هرگز شکست نمی‌خورد.

مباحث مربوط به تعریف عشق[ویرایش]

در اغلب لغت‌نامه‌ها «عشق» به عنوان علاقه شدید یا انس قلبی تعریف می‌شود.[۳۴]

به‌طور کلی «علاقه» یک حالت ذهنی یا احساسی است که در طی آن فرد برای کسی یا چیزی نگران و دلواپس است. همچنین توجه و علاقه به کسی همواره با عدم قطعیت مسئولیت‌پذیری و درک مخاطب همراه است و عامل ایجاد اضطراب است. مراقبت از اشیاء مانند یک خانه معمولاً به صورت نگهداری و محافظت از آن‌ها یا پذیرش مسئولیت در قبال آن‌ها همراه است.

«دوستی» - رابطه یا همکاری مناسب بین دو فرد.

«وصال» - ذوب شدن عاشق در معشوق؛ حالت نهایی عشق راستین.

«خانواده» - افرادی که از طریق اصل و نسب با یکدیگر ارتباط دارند.

«پیوند روحی» - رابطه بین فرد و فردی که جزئی از وجود وی است.

توماس جای آورد عشق رایک عمل اختیاری می‌داند که پاسخی احساسی به دیگران (مانند خدا) است و با هدف ارتقاء شخصیت صورت می‌پذیرد. آورد تعریف خود را در زمینه‌های دینی، فلسفی، و علمی قابل استفاده می‌داند. عشق یعنی با خدا تنها شدن.

معشوق در ادب فارسی[ویرایش]

معشوق در ادب فارسی نام فردی است که مورد عشق قرار گرفته و در مقابل وی عاشق قرار دارد. عموماً استنباط ما از معشوق در ادبیات فارسی اشعار شعرای پارسی گو خداوند است. عشق در ادبیات دارای مراحل و سلسله مراتبی است و عاشق واقعی به شخصی اطلاق می‌شود که در راه شناخت معشوق دست از مادیات کشیده و معطوف به معشوق خویش گردد.

منبع: ویکی پدیا

 

  • عشقی عشقولانه

راههایی برای اینکه به کتاب خواندن عادت کنیم؟

عشقی عشقولانه | دوشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۹، ۱۱:۰۷ ب.ظ

"به دست آوردن عادت به خواندن این است که تقریباً از همه بدبختی های زندگی پناهگاهی برای خود بسازید." - دبلیو سامرست مگام
در جایی بعد از "کاهش وزن" ، "متوقف کردن" و "عاشق شدن" ، "بیشتر بخوانید" یکی از مهمترین اهدافی است که بسیاری از افراد برای خود تعیین می کنند. و به درستی چنین است: یک کتاب خوب می تواند بسیار رضایت بخش باشد ، می تواند چیزهایی فراتر از افق روزانه شما را به شما بیاموزد ، و می تواند شخصیت هایی را به گونه ای زنده و واضح ایجاد کند که گویی واقعاً آنها را می شناسید.

اگر خواندن عادت است که می خواهید به آن بپردازید ، روشهای مختلفی برای پرورش آن وجود دارد.

اول ، درک کنید که اگر کتاب خوبی دارید ، خواندن بسیار لذت بخش است. اگر کتاب شلوغی (یا کتابی بسیار دشوار) دارید و خود را مجبور می کنید از طریق آن استفاده کنید ، به نظر می رسد که یک کار سخت و طاقت فرسا است. اگر این اتفاق برای چندین روز پشت سر هم رخ داد ، فکر کنید که کتاب را رها کنید و کتابی را پیدا کنید که واقعاً دوستش دارید.

به غیر از این ، این نکات را امتحان کنید تا یک عادت خواندن در طول زندگی ایجاد کنید:

تنظیم زمان. شما باید حداقل در هر روز چند بار تنظیم کنید که حداقل 5-10 دقیقه بخوانید. این زمان هایی است که شما مهم نیست چه چیزی را بخوانید - محرک هایی که هر روز اتفاق می افتد. به عنوان مثال ، خواندن در هنگام صبحانه و ناهار را عادت دهید (و حتی اگر تنها غذا بخورید). و اگر هر بار که روی قوطی می نشینید ، بخوانید و وقتی به رختخواب می روید ، اکنون چهار بار در روز دارید که هر بار 10 دقیقه می خوانید - یا 40 دقیقه در روز. این یک شروع عالی است و به خودی خود یک عادت عالی برای خواندن روزانه است. اما کارهای بیشتری وجود دارد که می توانید انجام دهید.
همیشه کتاب داشته باشید. هر کجا که بروید ، با خود کتاب بگیرید. وقتی از خانه خارج می شوم ، همیشه اطمینان داشته ام که حداقل گواهینامه رانندگی ، کلیدها و کتاب خود را داشته باشم. این کتاب با من در اتومبیل باقی می ماند ، و من آن را به دفتر می روم و قرارها را می دهم و هر جا که می روم ، قرار ملاقات ها و تقریباً همه چیز است ، مگر اینکه بدانم که قطعاً نخوانده ام (مثل فیلم). اگر زمانی وجود دارد که باید منتظر بمانید (مانند مطب پزشک یا DMV) ، کتاب خود را شلاق بزنید و بخوانید. راه بسیار خوبی برای گذر زمان است.
لیستی تهیه کنید. لیستی از تمام کتابهای عالی را که می خواهید بخوانید نگه دارید. می توانید این کار را در مجله خود ، در یک دفترچه جیبی ، در صفحه اصلی شخصی خود ، در ویکی شخصی خود ، در هر کجا انجام دهید. مطمئن باشید هر زمان که درباره یک کتاب خوب ، بصورت آنلاین یا حضوری می شنوید ، به آن اضافه کنید. یک لیست در حال نگه داشتن و مواردی را که می خوانید ، عبور دهید. ترفند فنی: یک حساب Gmail برای لیست کتاب خود ایجاد کنید و هر بار که درباره یک کتاب خوب می شنوید ، آدرس ایمیل را ارسال کنید. اکنون صندوق ورودی شما لیست خواندن شما خواهد بود. هنگامی که کتاب خوانده اید ، آن را تحت "Done" ثبت کنید. اگر می خواهید ، می توانید با یادداشت هایی درباره کتاب ، به پیام (به همان آدرس) پاسخ دهید ، و آن ها در همان موضوع مکالمه قرار خواهند گرفت ، بنابراین اکنون حساب Gmail شما نیز گزارش خواندن شما است.
یک مکان آرام پیدا کنید. مکانی را در خانه خود پیدا کنید که بتوانید در یک صندلی راحت بنشینید (دراز نکشید مگر اینکه بخوابید) و بدون مزاحمت با یک کتاب خوب حلقه کنید. نباید تلویزیون یا رایانه ای در نزدیکی صندلی باشد تا حواس پرتی را به حداقل برساند ، و هیچ موسیقی یا اعضای خانواده و هم اتاقی های پر سر و صدایی نداشته باشد. اگر جایی مانند این ندارید ، یکی را ایجاد کنید.
تلویزیون / اینترنت را کاهش دهید. اگر واقعاً می خواهید اطلاعات بیشتری بخوانید ، سعی کنید مصرف تلویزیون یا تلویزیون را کاهش دهید. این ممکن است برای بسیاری از افراد دشوار باشد. با این وجود ، هر دقیقه که اینترنت یا تلویزیون را کاهش می دهید ، می توانید برای خواندن استفاده کنید. این می تواند ساعت ها ساعت مطالعه کتاب را ایجاد کند.
به فرزندتان بخوانید. اگر فرزندان دارید ، باید آنها را بخوانید. ایجاد عادت خواندن در فرزندان شما بهترین راه برای اطمینان از خواندن خواندن آنها در بزرگ شدن است ... و به شما کمک می کند در زندگی موفق باشند. کتاب های کودکان بزرگ را پیدا کنید و آنها را بخوانید. در عین حال ، شما در حال ایجاد عادت خواندن در خود هستید ... و همچنین با فرزندتان مدتی با کیفیت می گذرانید.
ثبت نام کنید. مشابه لیست خواندن ، این سیاهه نه تنها باید عنوان و نویسنده کتابهایی را که می خوانید ، بلکه تاریخ هایی را که شروع می کنید و در صورت امکان آنها را به اتمام برساند. حتی بهتر ، یادداشت های خود را در مورد هر کتاب با ایده های خود در مورد کتاب قرار دهید. این بسیار رضایت بخش است که بعد از گذشت چند ماه به صفحه سیاه برگردید تا تمام کتابهای عالی را که خوانده اید ببینید.
به فروشگاه های کتاب استفاده کنید. مکان مورد علاقه من برای خرید یک فروشگاه کتاب تخفیف است که در آن تمام کتابهای قدیمی خود را رها می کنم (معمولاً چند جعبه کتاب می گیرم) و تخفیف بزرگی را در مورد کتابهای استفاده شده در فروشگاه پیدا می کنم. من معمولاً فقط برای دوجین یا بیشتر کتاب فقط دو دلار هزینه می کنم ، بنابراین اگرچه زیاد می خوانم ، کتاب ها هزینه بزرگی نیستند. و بسیار جالب است که می توانید کتاب های جدیدی را که مردم اهدا کرده اند ، جستجو کنید. سفر خود را به یک کتاب فروشی مورد استفاده یک چیز معمولی تبدیل کنید.
یک روز کتابخانه داشته باشید. البته ارزان تر از یک کتاب فروشی استفاده می شود ، کتابخانه است. آن را یک سفر هفتگی کنید.
کتاب های سرگرم کننده و قانع کننده را بخوانید. کتابهایی را پیدا کنید که واقعاً شما را درگیر کرده و شما را ادامه دهند. حتی اگر آنها شاهکارهای ادبی نباشند ، باعث می شوند که بخواهید بخوانید - و این در اینجا هدف است. بعد از اینکه عادت خواندن را پرورش دادید ، می توانید به کارهای دشوار تری بروید ، اما در حال حاضر به دنبال چیزهای سرگرم کننده و گیر افتاده بروید.

  • عشقی عشقولانه

7 راه برای دوست داشتن همسرتان+ چطور همسرمان را دوست داشته باشیم؟

عشقی عشقولانه | شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۹، ۱۱:۴۶ ب.ظ

آیا می خواهید آن احساس دوست داشتنی در ازدواج خود را نادیده بگیرید؟ در اینجا هفت روش وجود دارد:

1. به همسرتان بگویید "من تو را دوست دارم" و سپس این کار را انجام ده.
ابراز احساس عشق به همسرتان مهم است ، اما عشق بیشتر از کلمات وجود دارد. عشق زناشویی همچنین به نحوه برخورد با همسرتان مربوط می شود. پولس به همسران می گوید که عاشق "همسران خود باشند ، همانطور که ​​مسیح کلیسا را ​​دوست داشت و خود را برای او تسلیم کرد" (افسس 5:25). 1 قرنتیان 13 را بخوانید و به دنبال این باشید که چند کلمه پولس برای توصیف ماهیت فعال عشق استفاده می کند. نویسنده باب گاف با ارائه کتاب پرفروش خود عنوان عشق را به این کتاب می بخشد.

2. ببخشید متاسفم
یک نقل قول معروف از فیلم داستان عشق در سال 1970 وجود دارد که می گوید: "عشق یعنی هرگز گفتن پشیمان نیستی." در حالی که عیسی هرگز مجبور به عذرخواهی نیست زیرا هرگز گناه نکرده است ، برای بقیه ما موضوع دیگری است. بگو از اینکه به خاطر آنچه گفتید یا انجام داده اید که همسرتان را آزار داده و معنا کرده اید ، متأسف هستید.
توجه به طرف متخلف: همسر خود را ببخشید و اشتباه را در گذشته که در آن تعلق دارد ، بگذارید. اگر در انجام این کار مشکلی دارید ، از خداوند کمک بخواهید و تلاش خود را ادامه دهید. شما می خواهید همسرتان همین کار را برای شما انجام دهد. در دعای پروردگار ، عیسی به ما امر می کند که کسانی را که به ما ستم می کنند ببخشیم (متی 6:12).

3. ساندویچ هرگونه انتقاد با ستایش از هر دو طرف آن.
اگر دوست دارید همسرتان در برخی زمینه ها تغییری ایجاد کند ، در مورد آن خصوصی صحبت کنید. ساندویچ این درخواست را بین دو چیز که در مورد همسرتان قدردانی می کنید. هنگام اشتراک گذاری ، مهربان و حساس باشید و سعی کنید تا حد ممکن مثبت و تأیید باشید.
از همسر خود بپرسید که آیا منطقه ای وجود دارد که در آن می توانید پیشرفت کنید. هر دوی شما باید تلاش ویژه ای انجام دهید تا آنجا که وجدان و توانایی های شما اجازه می دهد این تغییرات را انجام دهید.

4- از آنچه بدست آورده اید سپاسگزار باشید.
از خصوصیات خوب همسرتان قدردانی کنید و سعی کنید جنبه های ازدواج خود را در ذهن خود به حداقل برسانید که این چیزی نیست که شما دوست دارید آنها باشند (البته به استثنای رفتارهای ناهنجارانه). این امر به بلوغ ، ایثار ، تعهد ، نظم و انضباط و به طور کلی شخصیت نیاز دارد.
شاید همسر شما به همان اندازه که انتظار داشتید برای خانواده پول تأمین نکند. شاید او مشکلات جدی سلامتی داشته باشد که شما را از تجربه یک رابطه زناشویی عادی جلوگیری می کند. حتی اگر همسرتان را به انجام تغییرات خاصی تشویق کنید ، ممکن است نتایج حداقل باشد. اگر بتوانید خوشحال باشید ، بسیار دوست داشتنی است ، اما ازدواج باید روی چیزهای بسیار مهم تر متمرکز شود: احترام به خدا در همه.

5- از خود فداکاری کنید.
قرار دادن خود را به طور مرتب به طور منظم یک راه مطمئن برای آسیب رساندن به یک ازدواج یا هر رابطه برای آن مهم است. از طرف دیگر ، برخی افراد به اشتباه تصور می کنند که خودخواه بودن بدان معنی است که باید به همسر یا شخص مهم خود اجازه دهند که از آنها سوءاستفاده کند.
ازدواج شامل ایثار - مقدار زیادی فداکاری است. اگر نمی خواهید قربانی کنید ، ازدواج نکنید. اگر در اطراف کسی هستید که از شما سوءاستفاده می کند ، به مکانی امن بروید - حتی اگر این به معنای مکان فیزیکی دیگری باشد - و از رهبری کلیساها و مقامات مدنی کمک بخواهید.

6. با هم کاری سرگرم کننده انجام دهید.
خدا سرگرم شد و او از ما می خواهد که از هدایای خوب خلقت خود لذت ببریم. برای فعالیتهای لذت بخش با همسر خود وقت بگذارید. ازدواج یک سفر است. سعی کنید از ارزیابی مداوم کیفیت رابطه خودداری کنید. احساسات سرخ می شوند و به مرور زمان جریان می یابند. این یک قسمت عادی از ازدواج است. سعی کنید تا آنجا که ممکن است کارهای جالب را با هم انجام دهید.

7. در صورت لزوم مراحل بالا را تکرار کنید.
عشق برای همسرتان در طول زمان رشد می کند
یک ازدواج سالم کار زیادی می کند ، اما ارزش تمام تلاش و فداکاری را دارد. ادامه دهید از کشیش ، خانواده گسترده ، دوستان و منابع قابل اعتماد حمایت کنید. همانطور که پولس رسول در غلاطیان 6: 2 یادآوری می کند ،

  • عشقی عشقولانه

منشا بوسه چیست؟+ انواع بوسه چیست؟+ بوسیدن عاشقانه چیست؟

عشقی عشقولانه | چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۹، ۱۲:۳۷ ق.ظ

منشأ بوسه چیست؟
در جوامع اولیه بشری ، اعتقاد بر این است که مادران با جویدن غذای خود و از طریق تماس لب به لب به نوزادان خود شیر می دهند. زیست شناسان تکاملی نشان می دهند که بوسیدن وابسته به عشق شهوانی یک ژست به یادگار مانده است که از طریق این اقدامات اولیه بوسیدن عمیق مادر و کودک در جستجوی حرکات زبان ، در فرهنگ ها منتقل می شود.

دزموند موریس در کتاب کلاسیک خود در مورد رفتار انسان ، می نویسد: "اگر دوستداران جوان که دهان یکدیگر را با زبانهایشان کاوش می کنند ، احساس راحتی باستانی در تغذیه دهان والدین را داشته باشند ، این امر به آنها کمک می کند تا اعتماد متقابل خود را افزایش دهند و از این طریق ، پیوند زوج خود را افزایش دهند."

آیا بوسه برای انسان منحصر به فرد است؟
بله و خیر. همه حیوانات به نوعی یکدیگر را مرتب می کنند - سگها با هم خرگوش می کنند و همسران بالقوه و فیل ها را می لیسند. بیشتر نخبگان دیگر از بوسیدن به عنوان نوعی حل و فصل تعارض و پیوند به جای مقدمه برای صمیمیت جنسی استفاده می کنند.

میمون های Bonobo - نزدیکترین بستگان ژنتیکی ما - هم برای راحتی و هم برای معاشرت بوسه می زنند. بعضی اوقات ، بعد از دعوا ، آنها بوسه می زنند و می سازند - درست مانند انسان. Sheril Kirshenbaum در کتاب خود با عنوان "علم بوسیدن: آنچه لب هایمان به ما می گوید ، می گوید بوسه زدن برای تحقق سه نیاز اساسی تکامل یافته است: رانندگی جنسی ، عشق عاشقانه و دلبستگی.


آیا مردم در همه فرهنگ ها بوسه می زنند؟
مطالعات انسان شناسی نشان می دهد که بوسیدن یک عمل قابل قبول در بیش از 90 درصد فرهنگ ها است. و ، کسانی که بوسه نمی زنند ، معمولاً هنوز هم به نوعی تماس نزدیک صورت مانند مالیدن بینی های یکدیگر درگیر می شوند.

ولنتاین در یک رستوران ایرلندی: ‘بعضی از زوج ها به سختی با یکدیگر صحبت می کنند. اکثر آنها نکته ای ندارند
پیکاتای مرغ: غذای مناسب برای روز ولنتاین در یک میانه هفته
10 رستوران عاشقانه برای روز ولنتاین (فردا است)
آیا منطقی بیولوژیکی برای بوسیدن وجود دارد؟
برخی تحقیقات نشان می دهد که بوسیدن به زن و شوهر این امکان را می دهد که به اندازه کافی نزدیک شوند تا رایحه شریک زندگی بوسیدن خود را ارزیابی کنند. عطر و بوی انسان شاخصی از سیستم ایمنی بدن ما است که ژنهایی را به عنوان ژنهای اصلی سازگار با بافت سازگاری (MHC) شناخته می کند. این تئوری می گوید افراد جذب یک همسری می شوند که ژن های متفاوتی دارد که دارای MHC است و در صورت جفت گیری با او به طور بالقوه می تواند نوزاد با سیستم ایمنی متنوع تری تولید کند که توانایی مبارزه با بیماری را داشته باشد. این ، در اصل ، توضیح بیولوژیکی برای جذب مخالفان است.

هنگام بوسه چه اتفاقی برای هورمونهایمان می افتد؟
انسان شناس ، هلن فیشر می گوید ، هنگامی که در بوسه دهان به دهان شرکت می کنیم ، بزاق را که تستوسترون در آن است تقویت می کند و باعث تقویت رابطه جنسی می شود. بوسه همچنین هورمونهای مغز ، دوپامین و اکسی توسین را تحریک می کند - هر دو باعث پیوند و دلبستگی در انسان می شوند.

آیا زن و مرد بوسه متفاوت را درک می کنند؟
خوب اکنون ، این سؤالی است که می تواند استدلال هایی را برای حل مهارت درگیری ایجاد کند. دانشمند رفتاری ، رافائل ولودارسکی دریافت که زنان تمایل دارند توانایی شریک شدن همسر در مقایسه با مردان بیش از مردان را در اولویت قرار دهند - به ویژه هنگامی که برای اولین بار شریک زندگی خود را برای یک رابطه ارزیابی می کنند. همچنین زنان تمایل دارند بوسیدن را به عنوان روشی مهم برای نشان دادن محبت در روابط طولانی مدت مشاهده کنند.

آیا بوسه های خوب دوستداران خوبی دارند؟
خوب ، من حدس می زنم که بستگی به تعریف شما از بوسه خوب و یک عاشق خوب دارد. یک مطالعه در سال 2007 از دانشگاه آلبانی از بیش از 1000 دانشجو نشان داد که بیشتر دانشجویان دختر قبل از بوسیدن از قبل رابطه جنسی نخواهند داشت (اگرچه آنها با کسی که بوسه خوبی نبود) رابطه جنسی برقرار می کنند در حالی که دانشجویان پسر بدون بوسیدن قبلاً رابطه جنسی برقرار می کردند. . یک مطالعه سال 2014 توسط Wlodaski نشان داد که یک بوسه خوب می تواند برخی از افراد را برای روابط کوتاه مدت جذاب تر کند.

آیا بین بوسه پلاتونی و بوسه عاشقانه تفاوت وجود دارد؟
یک سوال احمقانه شاید وقتی فکر می کنید که چند نفر با سلام و احوالپرسی ، یکدیگر را روی گونه می بوسند. اما ، وقتی بوسه فقط بوسه نیست ، بستگی به صداقت و اخلاص بواسیرها دارد.

برخی از افراد ممکن است ادعا کنند که فقط دوستانه شما را بوسه می دهند اما گرایش های عاشقانه دارند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است هنگام بوسیدن کسی که همان احساسات را با دیگران ندارد ، بسیار عاشقانه تمایل نشان دهند. پیشنهاد می کنیم برای حل این یکی ، فقط چند کمدی رمانتیک تماشا کنید.


آیا بوسیدن یک کار سالم است؟
بله و خیر. بله ، به دلیل اینکه بوسه باعث تولید هورمونهای به اصطلاح شاد یا انتقال دهنده های عصبی سروتونین ، دوپامین و اکسی توسین می شود و در عین حال تولید هورمون استرس ، کورتیزول را کاهش می دهد. و نه ، زیرا حدود 80 میلیون باکتری وجود دارد ، برخی مضر ، برخی بی ضرر است - در تبادل مایعات بدن. اما ، این چیزی نیست در مقایسه با باکتری های منتقل شده بین افرادی که دست تکان می خورند - حدود 124 میلیون تخمینی شاید به همین دلیل است که فرانسوی ها ، ایتالیایی ها و هلندی ها بجای دست دادن دست خود را می بوسند.

 

چه اتفاقی می افتد که زوج ها دیگر با اشتیاق بوسه نمی کنند؟
خوب ، این بستگی به چه اشکال صمیمیت دیگری دارد که در آن شرکت می کنند. موریس ، نویسنده Manwatching ، نشان می دهد زوج هایی که مدت طولانی پیوند خورده اند ، کمتر در معرض بوسیدن شدید دهان قرار دارند. اما ، روانشناس تکاملی ، گوردون گالوپ از دانشگاه آلبانی می گوید که در روابط طولانی مدت ، دفعات بوسیدن یک فشار سنج خوب برای سلامتی و سلامتی آن پیوند خاص است.

  • عشقی عشقولانه

هر رنگ گل رز نماد چیست؟+ کشف رازهای رنگ گل رز

عشقی عشقولانه | يكشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۹، ۱۰:۰۴ ب.ظ

آیا می دانید هر رنگ گل رز سایه متفاوتی دارد؟ از خلوص گرفته تا شادی ، انرژی تا فراوانی ، رنگ گل رز شما انتخاب می کنید از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

خواندن را ادامه دهید تا 12 رنگ محبوب گل رز و آنچه را که می ایستند کشف کنید. با این دانش ، شما قادر خواهید بود یک دسته کامل و بی نظیر را ایجاد کنید که بیانگر احساسات عالی باشد!

هر رنگ گل رز نماد چیست؟

1. گل رز سفید
دسته گل رز سفید

گل رز سفید چیست؟ گل رز سفید اغلب نشان دهنده پاکی ، بی گناهی و جوانی است. گل رز سفید به دلیل ارتباط آنها با عشق به جوان و وفاداری جاودانه ، گاهی به گل رز عروس گفته می شود. گل رز سفید همچنین می تواند نمادی از یک شروع جدید و عشق جاودانه باشد.

2. گل رز عاج
دسته گلهای عاج

گل رز عاج اگرچه شبیه گل رز سفید است اما معنای کاملاً متفاوتی دارد. گفته می شود که آنها نمایانگر جذابیت ، اندیشیدن و برازندگی هستند. گلهای رز عاج نیز نشان دهنده غنای و کمال است. گلهای عاج برای اینکه کسی به شما اهمیت بدهد ، بدون قصد عاشقانه ، می تواند عالی باشد.

3. گل رز زرد


در زمان ویکتوریا ، گل رز زرد معنای بسیار متفاوتی نسبت به امروز داشت. در حالی که قبلاً نمادی از حسادت بود ، اکنون نماد گل رز زرد نشان دهنده دوستی ، شادی و دلسوزی است. این گلهای زیبا به رنگ خورشید همچنین می تواند گرما ، لذت ، خوشحالی و محبت را به شما منتقل کند ، و همچنین می گوید موفق باشید ، به استقبال شما بیایید و مرا به یاد بسپارید. گل رز زرد گل رز مناسب برای یک دوست صمیمی یا کسی است که کمی تشویق کند زیرا این شکوفه ها مطمئناً روز هر کسی را روشن تر می کند!

4- گل رز هلو
دسته گلهای رز هلو

گل رز هلو شیرین به معنای فروتنی ، اصالت ، اخلاص و قدردانی است. برای گفتن "متشکرم" بسیار عالی است و به عنوان مثال هنگام بسته شدن معامله تجاری ، می تواند هدیه مناسبی باشد. گلاب هلو همچنین می تواند راهی عالی برای نشان دادن همدردی با یک دوست یا یک دوست نزدیک باشد.

5- گل رز نارنجی
گل رز نارنجی

این شکوفه جسورانه و آتشین اغلب مخفف میل ، شیفتگی ، اشتیاق و انرژی است. گل رز نارنجی با معنی تحسین و هیجان می تواند بگوید "من به شما افتخار می کنم". اخیراً احساس عدم هوشیاری می کنید؟ دسته ای از این زیبایی های جسورانه را در خانه خود برای انفجار انرژی قرار دهید! گل سرخ های رنگی مرجانی و ماهی قزل آلا اغلب همان پیام های گل رز نارنجی را منتقل می کنند.

6. گل رز صورتی


معنی گل رز صورتی چیست؟ معنی گلهای صورتی می تواند برای زنانه بودن ، ظرافت ، پالایش و شیرینی پایدار باشد. اما گل رز صورتی نیز بسته به سایه آن می تواند معنای دیگری نیز داشته باشد. یک گل رز صورتی عمیق یا گرم می تواند قدردانی ، قدردانی ، شناخت و یک راه عالی برای گفتن "با تشکر از شما" باشد ، در حالی که یک گل رز صورتی روشن یا کم رنگ ، لطف ، لطافت ، شادی و خوشبختی را منتقل می کند.

7. گل سرخ
دسته گل رز قرمز

گلهای سرخ همچنین برای عشق ، عشق واقعی ، عاشقانه و تمایل ایستاده اند. گل سرخ یک گل سرخ کلاسیک "دوستت دارم" است ، و این یک انتخاب محبوب برای روز ولنتاین است. هنگامی که از گل رز قرمز برای یک دسته گل عروس استفاده می شود ، آنها نشان از سعادت در ازدواج و همچنین احترام و تقدیر واقعی نسبت به یکدیگر دارند. گل رز قرمز عمیق می تواند به معنای آماده بودن برای تعهد باشد و اشتیاق عمیقی برای آن فرد دارد. در نهایت ، اگر می خواهید به کسی بگویید که آنها را دوست دارید ، یک گل سرخ راهی برای رفتن است!

8- گل رز اسطوخودوس
دسته گلهای رز اسطوخودوس

گل رز اسطوخودوس گل رز منحصر به فرد و در عین حال خیره کننده است که می توانند کاملاً اظهار نظر کنند. نمادگرایی آنها غالباً با جذابیت ، شگفتی ، شکوه و رمز و راز و همچنین عشق در نگاه اول یا دلربایی در نگاه اول گره خورده است. بنابراین ، اگر شما یک راز مخفی دارید یا اگر کسی توجه شما را جلب کرده و قلب شما را به خود جلب کرده است ، ممکن است این گل رز عالی برای ارسال آنها باشد!

8. گل سرخ سبز
دسته گل رز سبز

سبز رنگ زندگی ، رشد فراوان و تجدید مداوم زندگی و انرژی است. گل سرخ نشانگر جوان سازی مداوم روح و باروری است. این می تواند نمادی از غنای ، فراوانی و فضل باشد. گل سرخ سبز نشانه فراوان بودن و فراوانی است. سبز همچنین یک رنگ بسیار دلپذیر است و اغلب گفته می شود که می تواند حس تعادل ، ثبات و آرامش را به ذهن انسان منتقل کند. وقتی می خواهید کسی را غافلگیر کنید یا خوشحال شوید ، گل سرخ سبز را به آنها بدهید!

9. گل رز آبی
دسته گلهای رز آبی

گل رزهای آبی بیانگر رمز و راز ، غیرممکن یا غیر قابل دستیابی است. یک گل رز آبی را به کسی هدیه کنید و می گویید "فوق العاده فوق العاده و بی نظیر هستید". گل رز آبی برای زنی که راهپیمایی به ضرب و شتم طبل خودش است ، عالی است.

10. گل رز سیاه
دسته گلهای رز سیاه

گل رز سیاه شکوفه ای مرموز است که می تواند معانی بسیاری را منتقل کند. رنگ سیاه اغلب با مرگ و عزاداری مترادف بوده و معمولاً در مراسم تشییع جنازه استفاده می شود. اما گل رز سیاه نیز معنای مثبت تری دارد. آنها می توانند برای شروع چیزهای جدید و تغییرات اساسی بایستند. گل سرخ های سیاه با نشانه تولد دوران جدید می توانند اعتماد به نفس خود را ایجاد کنند و می توانند امید و شجاعت به همراه آورند.

11- گلهای چند رنگ

گل رز آبی و صورتی رنگی

گل سرخ های چند رنگ منحصر به فرد رنگی هستند و روشی جالب و بی نظیر برای ارسال پیام شما فراهم می کند. به عنوان مثال ، یک گل سرخ زرد با نوک قرمز می تواند به معنای دوستی یا عاشق شدن باشد در حالی که یک گل رز صورتی و سفید می تواند هدیه ای مناسب برای گفتن با تشکر از یک دوست خوب باشد.

12. رنگهای مختلط
گل رز قرمز ، سفید و صورتی

نمی توانید در مورد یک رنگ گل رز تک تصمیم بگیرید؟ به راحتی می توانید ترکیب و مطابقت داشته باشید! هنگام ترکیب رنگ های مختلف گل رز می توانید چندین پیام یا کمی متفاوت ارسال کنید. به عنوان مثال ، ترکیبی از گل رز قرمز و زرد ، باعث خوشبختی و شادابی می شود ، در حالی که ترکیبی از گل رز قرمز و سفید می تواند نمادی از وحدت باشد و آن ترکیب را به یک انتخاب محبوب برای عروسی تبدیل می کند.

اکنون که معنای هر رنگ گل رز را می دانید ، می توانید دسته کاملی را ایجاد کنید که دقیقاً آنچه را می خواهید بیان کنید. عمده فروشی گلهای رز ما را در هر رنگ موجود ببینید.

  • عشقی عشقولانه

چطور خودمان را دوست داشته باشیم؟ + چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟

عشقی عشقولانه | جمعه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵ ب.ظ

مرحله 1: برقراری ارتباط با خود درونی

این به معنای توجه بیشتر به مراقبت از خود است. با مدیتیشن ، تأمل به خود یا تأمل ، و تجربه آرامش حداقل روزانه چند دقیقه ، با دنیای درونی خود ارتباط برقرار می کنید. یاد می گیرید از آن قدردانی و لذت ببرید.

مرحله 2: صادقانه با موانع و مقاومت درونی خود روبرو شوید

اکثر مردم دوست ندارند با نقاط ضعف و نقص آنها روبرو شوند ، زیرا علیه آنها قضاوت می کنند. اما شما فقط انسانی هستید و خواهید فهمید که احساس ناامنی و اضطراب شما نمایانگر احساساتی از گذشته است که می تواند شفا یابد. در واقع ، اگر شما به آنها فرصتی بدهید ، می خواهند آزاد شوند. اولین قدم در بهبود این است که به درون نگاه کنیم و اجازه دهید روند رهاسازی آغاز شود. شفابخشی می تواند در بسیاری از راهها ، از گروه درمانی و پشتیبانی گرفته تا فعالیت های انرژی ، ماساژ ، برنامه های ذهن و بدن و رویکردهای مختلف پزشکی شرقی پیش برود.

مرحله 3: برخورد با زخم های قدیمی

همچنین می توان این بهبود پیشرفته را نام برد. همانطور که باقیمانده احساسات منفی آزاد می شود ، متوجه می شوید که گرفتار ناراحتی ها ، صدمات و زخم هایی هستید که باید با آنها برخورد شود. در زیر زخم ، چنین زخم هایی بسیار تازه احساس می شوند. کمک به شخص دیگری که اوضاع را درک کند به این مکانهای تاریک کمک می کند - می تواند یک دوست نزدیک ، مربی ، محرمان ، کشیش یا درمانگر باشد. احساس می کنم هیچ کس نمی تواند این کار را به تنهایی انجام دهد ، اما من هیچ گونه احساس خطر یا ترس را تحت تأثیر قرار نمی دهم. کار را می توان با خیال راحت ، بدون اضطراب انجام داد ، و پس از شروع کار ، احساسی فوق العاده از هیجان ، حتی پیروزی در روند وجود دارد. کافی است کسی را پیدا کنید که مسیر را با موفقیت طی کرده و کاملاً با شما همدردی کند.

مرحله 4: بخشش گذشته خود

نباید خیلی سریع به بخشش بپرید. این آسان است که با خود تظاهر کنید که صدمات و معلولیت های قدیمی را می بخشید ، هنگامی که ، در واقع ، آنچه شما مشتاق هستید فرار از درد است. عدم وجود درد ، که از طریق بهبودی حاصل می شود ، پایه و اساس مناسبی برای بخشش عمیق و ماندگار است. در ابتدا پذیرش خود لازم است و درک این موضوع که شما - و همه افراد اطراف شما - از سطح آگاهی خودتان بهترین کاری را که انجام داده اید انجام داده اند. این می تواند یک چالش باشد وقتی که کسی شما را عمیقاً صدمه دیده است ، اما تا زمانی که قبول نکنید دیگران در یک واقعیت گیر افتاده اند و نمی توانید از آن فرار کنید ، نمی توانید کاملاً از اعمال ناعادلانه جدا شوید.

مرحله 5: پذیرش در جایی که اکنون هستید

این نیز مرحله ای است که نباید خیلی سریع به آن بپردازید. لحظه فعلی عاری از سنگین ، خاطره و زخم گذشته نیست. قبل از اینکه بتوانید به اطراف خود نگاه کنید ، باید در آنها حضور داشته باشید ، به راحتی نفس بکشید و لحظه ای را که اکنون در آن هستید دوست داشته باشید. یک شروع خوب این است که وقتی حافظه بدی دارید ، خود را بدست آورید و بگویید "من دیگر آن شخص نیستم". حقیقت این است که شما نیستید.

مرحله ششم: ایجاد روابط در جایی که احساس می کنید مورد علاقه و قدردانی قرار گرفته اید

به معنای عشق بی قید و شرط به معنای تنها بودن نیست. شما باید آن را با افرادی قدم بزنید که عشق خود را در خود می بینید. احتمالاً شما در بعضی موارد به اطراف نگاه خواهید کرد و متوجه خواهید شد که همه در بین خانواده و دوستان شما با آرمانهای شما همگام نیستند. بدون رد آنها ، شما حق دارید افرادی را پیدا کنید که مسیری را که طی می کنید درک کنند و با آن همدردی کنند. آنها به احتمال زیاد از شما قدردان می کنند که اکنون چه کسی هستید و چه کسی می خواهید تبدیل شوید.

مرحله 7: تمرین نوعی از عشقی که شما مایل به دریافت هستید

مدتها پیش ، در حدود زمانی که کتابی نوشتم به نام مسیر به عشق ، با بسیاری از مردم ، که بیشتر آنها زن بودند ، روبرو شدم که مدام منتظر بودند تا «یکی» ظاهر شود و آنها را از پاهای خود بیرون بکشد. اما تنها راه برای پیدا کردن واقع گرایانه "یکی" این است که خود "خود" باشید. مانند جذابیت ها ، و هرچه زندگی ایده آل خود را بیشتر زندگی کنید ، بیشتر نور شما باعث می شود تا نور دیگری به شما جلب کند. من می گویم این نکته واحد به بیشتر مردم کمک کرده است تا عشق خود را پیدا کنند.

اگر هر روز را با یک یا دو مرحله از این مراحل سپری کنید ، راهی عملی خواهید یافت که شما را به عشق بیشتری نسبت به آنچه امروز در زندگی خود دارید سوق می دهد. با شروع توجه به آنها ، مراحل به طور طبیعی باز می شود. شما به دنیا آمده اید که کاملاً دوست داشته باشید و کاملاً دوست داشتنی هستید. از دست دادن آن وضعیت غیر طبیعی است ، و نمی خواهید به آن برگردید ، و بازگشت به معنای اتصال مجدد با خود واقعی شما است. این مسیر قرنها با موفقیت طی شده است ، بنابراین امیدوارم که شما دل ببخشید و به افراد خوشبختی که آرزوی این مقام والا را دارند بپیوندید. هیچ زمان بهتری برای شروع وجود ندارد.

  • عشقی عشقولانه

12 راه برای اینکه صبح ها بتوانیم زودتر از خواب بیدار شویم؟

عشقی عشقولانه | چهارشنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵ ب.ظ

شما احتمالاً این مطالعات را خوانده اید که می گویند کسانی که زودتر بیدار می شوند موفق تر هستند. حتی ممکن است شما هدف خود را تنظیم کرده باشید که زمان بیداری خود را تنظیم کنید ، مطمئن باشید که یک ساعت یا دو ساعت اضافی در ابتدای روز تمام چیزی است که شما نیاز دارید. اما تصمیم گیری برای بیدار شدن زود هنگام و در واقع دنبال کردن آن دو چیز متفاوت است. اگر می خواهید این تئوری را امتحان کنید که شروع اولیه کلید موفقیت است ، در اینجا چند نکته برای کمک به شما در شروع کار آمده است.

زنگ خطر را تنظیم کنید.
اولین کلید بیدار شدن زودتر این است که خودتان را مجبور به انجام اولین قدم ها کنید. آن را سرنگون نکنید. نگران نباشید ، زنگ هشدار خود را برای زمانی که می خواهید هر روز بیدار شوید و خود را از دکمه چرت زدن دور کنید ، تنظیم کنید. اگر یک زنگ سنتی خیلی ناگهانی باشد ، ممکن است یک هشدار نور تدریجی بیدارکننده گزینه ای خوش طعم تر باشد.

مرتبط: چگونگی بیدار شدن از ساعت قبل هر صبح می تواند همه چیز را تغییر دهد

به تدریج حرکت کنید
مگر اینکه دلیل خاصی وجود داشته باشد ، لازم نیست ساعت بیدار شدن خود را یک ساعت کامل در طول شب حرکت دهید. در عوض ، هر روز 15 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید تا بدن شما به تغییر عادت کند.

از یک دوست بخواهید که شما را صادق نگه دارد.
این یک چیز است که به خودتان عهد کنید که می خواهید یک عادت سالم جدید را شروع کنید. این یک تعهد دیگر برای انجام این کار کاملاً دیگری است. شرکای مسئولیت پذیری یک روش عالی برای نگه داشتن خود در تعهد جدید ، از جمله بیدار شدن از خواب در اوایل روز است.

مرتبط: 5 روش تقریباً بی دردسر برای تبدیل شدن به یک فرد صبح

تخت خود را مرتب کن.
دلایل مختلفی وجود دارد که شما باید هر روز صبح از رختخواب خود استفاده کنید ، اما یکی این است که وسوسه صعود به داخل را کاهش می دهد. به جای اینکه به مدت طولانی خواب خود را از خواب ببندید ، ناخودآگاه مقاومت خواهید کرد ، دانستن اینکه بازگشت به رختخواب به معنای خنثی کردن کار سخت خود را (و بعدا مجبور به انجام این کار دوباره).

به کافئین تکیه کنید.
مهم نیست که متخصصان بهداشت چه می گویند ، برخی از افراد بدون دوز کافی کافئین نمی توانند شروع به کار کنند. پیشاپیش خود را برای موفقیت آماده کنید ، با استفاده از زنگ هشدار دهنده خود ، به شما اطمینان دهید که وقتی در آشپزخانه می روید ، یک قابلمه قهوه آماده خواهید کرد. برای بسیاری از افرادی که فقط نمی توانند کافئین انجام دهند ، گزینه های دیگری را امتحان کنید.

مرتبط: راسل سیمونز: 3 روش ساده مراقبه شما را به یک کارآفرین بهتر تبدیل می کند

دوش آب سرد گرفتن.
دوش گرفتن گرم معمولاً اولین چیزی است که در دستور کار افرادی قرار دارد که سعی می کنند زود بیدار شوند. با این حال ، آب گرم می تواند شما را خواب آورتر کند. نکته ای که می تواند به شما در بیدار شدن کمک کند اینست که به مدت 30 ثانیه انفجار آب سرد را به خود اختصاص دهید ، برای 30 گرم دیگر قبل از بازگشت به سرما به شدت گرم شوید. برخی افراد حتی آب گرم را نیز کاملاً کنار می گذارند و به جای آن ، یک حمام سرد انجام می دهند. در هر صورت ، اگر شما به کارهای روزمره سرماخوردگی تزریق کنید ، می خواهید خود را بسیار موثر بیدار کنید.

یک صبحانه سالم بخورید.
قهوه تنها ابزاری نیست که می توانید برای هوشیاری مغز خود استفاده کنید. جو دوسر ، سبزیجات برگ و حتی آب به شما کمک می کند در ساعات اولیه صبح احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید. همچنین ، توسط برخی سیب ها "کافئین طبیعت" شناخته شده است. آنها در واقع فاقد کافئین هستند ، اما فیبر و قند طبیعی می توانند به بیدار شدن شما کمک کنند (بعلاوه آنها پزشک را از خود دور می کنند).

مرتبط: 8 قدم برای داشتن صبحهای مولد به شدت

با تمرین شروع کنید.
چه در حوالی بلوک شلیک کنید ، مستقیم به سالن ورزشی بروید ، یا فقط کافی است جک های پریدن را در اتاق خواب خود انجام دهید ، یک تمرین همان چیزی است که شما برای پمپاژ خون خود نیاز دارید. پیاده روی شکل مورد علاقه من ورزش صبحگاهی است زیرا روشی مؤثر برای لرزیدن کباب است.

به موسیقی گوش دهید.
علم ثابت کرده است که موسیقی تأثیر مستقیمی بر بدن دارد. احساس راحتی کنید که گوشهای گوش خود را ببندید و موسیقی مورد علاقه خود را منفجر کنید. یا در رادیوی دوش سرمایه گذاری کنید که به شما کمک خواهد کرد وظیفه چند وظیفه ای داشته باشید.

مرتبط: قدرت صبح: چرا کارآفرینان موفق زود بیدار می شوند

زودتر به رختخواب رفتن.
اگر امیدوار هستید که زود بیدار شوید و یک روز مثمر ثمر داشته باشید ، باید خواب کافی داشته باشید. این بدان معنی است که زود به رختخواب بروید ، حتی اگر به طور معمول یک جغد شبانه هستید. در ساعت های عصر از وسایل الکترونیکی خودداری کنید و به تدریج زمان خواب خود را به سمت بالا بکشید تا اینکه هشت ساعت خواب توصیه شده را بدست آورید.

فقط به دکمه تعویق بگویید.
ممکن است فکر کنید دکمه تعویق چند دقیقه دیگر به شما می دهد ، اما در حقیقت باعث می شود صدمات بیشتری نسبت به آنچه متوجه می شوید ، شود. خود را مجبور کنید که هر دو پا را روی زمین بگذارید و بعد از زنگ هشدار اول بایستید.

مرتبط: چگونه زود از خواب بیدار شویم بدون اینکه بخوابیم خواب خود را

برنامه های مشابه را در آخر هفته ها حفظ کنید.
تمایل طبیعی شما احتمالاً شنبه ها و یکشنبه ها در خواب است. این امر در واقع ریتم طبیعی بدن شما را مختل می کند ، که می تواند سلامت شما را در معرض خطر قرار دهد. برای بهترین نتیجه ، زمان بیدار ماندن را بدون توجه به کدام روز هفته نگه دارید.

زمان بیداری زودرس می تواند روز شما را به روشی صحیح شروع کند و به شما در رسیدن به موفقیت بیشتر و احساس بهتر در طول روز کمک می کند. احساس فشار نکنید تا ساعت بیدار شدن خود را با ساعت ها تغییر دهید. درعوض ، سعی کنید زمان بیدار شدن خود را به تدریج پیش ببرید ، به بدن خود اجازه دهید تا به یک برنامه جدید عادت کند.

  • عشقی عشقولانه

چطور به آرامش برسیم؟ + چطور در شرایط استرس زا به خود آرامش بدهیم؟

عشقی عشقولانه | سه شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۹، ۰۱:۱۵ ق.ظ

چگونه استراحت کنیم و به آرامش برسیم؟

آیا کسی تا به حال به شما گفته است که وقتی در میانه یک موقعیت استرس زا قرار دارید ، "فقط استراحت کنید" ، و به خودتان فکر کرده اید ، "خوب ، گفتن این برای شما آسان است!"

آرامش در واقع برای بسیاری از ما آسان نیست (و به طور طبیعی نمی آید). سخت نیست که در طول روزهای پر سرعت و سخت دچار نگرانی نشویم ، خواه از مهلت کاری ، نگرانی های مالی و یا احساس اینکه وقت کافی برای خانواده و دوستان نداریم - یا برای خودمان و مورد علاقه ما فعالیت ها.

آیا حتی در تعطیلات ، متوجه شده اید که برای باز کردن چند روز می تواند طول بکشد؟ یادگیری نحوه استراحت کمی شبیه به یادگیری مراقبه است - یا تعطیلات ، برای آن موضوع: ما فقط یک یا دو بار در سال نمی توانیم این کار را انجام دهیم و انتظار داریم معجزه کند! برای بهتر شدن در آرامش ، تمرین انجام می شود. خوشبختانه ، تعدادی از تکنیک ها و استراتژی های آرامش بخش به راحتی در دسترس هستند که به ما کمک می کنند تا به طور منظم بدن و ذهن را به طور منظم آرام کنیم.

مجانی امتحان کنید
تکنیک های آرام سازی چیست؟

یک وضعیت استرس زا یا وضعیتی که احساس می کنیم استرس زا است ، باعث ترشح هورمون هایی می شود که قلب ما تپش می یابد ، نفس ما سریع می شود و عضلات ما تنش می یابد. اینها واکنشهای فیزیولوژیکی طبیعی است که به عنوان پاسخ "مبارزه یا پرواز" شناخته می شود و آنها تحول پیدا می کنند تا اجداد ما بتوانند نسبت به تهدیدهایی مانند خرسهای گریزلی وحشیانه یا غارنشینان غار که دارای همسایگی نیستند ، هوشیار باشند.

متأسفانه ، هنگامی که این افزایش هورمونها در پاسخ به بسیاری از عوامل استرس زا امروزی ما اتفاق می افتد ، می تواند بدن و ذهن خود را بکشد و ما را برای مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی ، بی خوابی و افسردگی در معرض خطر قرار دهد.

برخی از تکنیک های آرامش بخش علمی اثبات شده وجود دارد که پاسخ استرس را با آنچه که "پاسخ آرامش بخش" نامیده می شود- تعجب آور نیست- می کنند ، که در آن بدن مانع از انتشار هورمون های استرس می شود ، ضربان قلب ما کند می شود ، تنفس ما عمیق تر می شود و ما احساس می کنیم. آرامش (چه کمکی!) برخی از تکنیک ها ، مانند تنفس عمیق و مراقبه آرامش ، تقریباً در هر کجا و هر زمان که به آن احتیاج داشته باشیم در دسترس ما است. برخی دیگر مانند گذراندن وقت در طبیعت ، انجام یوگا یا چیگونگ یا حتی ماساژ دادن ممکن است کمی برنامه ریزی بیشتری انجام دهند.

ایده این است که شروع به ترکیب مهارت های آرامش و فعالیت هایی کنید که باعث آرامش و رفاه در زندگی روزمره شما می شود. چند مورد را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما بهتر است.

نفس عمیق

وقتی مضطرب هستیم تنفس ما کم عمق و سریع است. یکی از ساده ترین راه های استراحت گرفتن برخی از نفس های عمیق دیافراگمی است که به آن تنفس شکمی نیز گفته می شود. با تغییر نرخ تنفس و الگوی خود می توانیم سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن را تحریک کنیم و یک واکنش آرام بخش را تحریک کنیم که باعث کاهش ضربان قلب ، فشار خون و فشار عضلات می شود.

در اینجا نحوه تمرین تنفس عمیق آورده شده است:

با پای خود روی کف صندلی راحت بنشینید یا دراز بکشید. یک دست را روی شکم خود بگذارید ، و دیگر دست را روی قلب خود قرار دهید.
تا وقتی احساس کردید که معده شما بلند می شود ، به آرامی از بینی خود استنشاق کنید
نفس خود را برای شمارش تا سه نگه دارید
به آرامی بازدم کنید ، احساس می کنید معده شما افتاده است
تغییرات این روش ممکن است باعث شود که شما بعد از استنشاق چندین بار شمارش کنید ، یا مثلاً از تعداد 5 یا 7 نفس بکشید. ایده ، هر چقدر هم که شما آن را نگه دارید ، این است که سرعت نفس را کند کنید. اثر نفس کشیدن تجمعی است ، یعنی هرچه بیشتر این کار را انجام دهید بهتر عمل می کند ، بنابراین هر روز تمرین کنید ، حتی اگر استرس نداشته باشید.

مدیتیشن برای استراحت

مدیتیشن آرامش ، که به طور معمول شامل ایجاد آرامش با استفاده از جسم تمرکز مانند نفس شما یا تجسم است ، ابزاری اثبات شده برای کمک به مدیریت و کاهش استرس است. و ما اثبات این داریم که کار می کند! یک مطالعه در سال 2018 نشان داد افرادی که فقط 10 روز از Headspace استفاده کرده اند ، کاهش 11 درصدی از استرس را گزارش کردند. و بعد از 30 روز استفاده از Headspace ، 32٪ از استرس را نشان دادند. تمرین منظم باعث می شود شرایط بدن ما برای پیدا کردن تعادل راحت شود - آن نقطه شیرین بین تمرکز و آرامش است.

هر تکنیک مراقبه برای آرامش منظور نمی شود ، بنابراین شما برای آرامش مراقبه می کنید؟

این تمرین عملی است که از تنفس عمیق ، اسکن بدن و آگاهی برای آرام کردن بدن و ذهن استفاده می کند:

1. روی نفس خود تمرکز کنید. فضایی آرام پیدا کنید و راحت شوید. با گرفتن پنج نفس عمیق از طریق بینی و بیرون دهان شروع کنید. وقتی نفس می کشید ، در مورد هوای تازه فکر کنید. وقتی نفس می کشید ، به فکر رها کردن هرگونه استرس در بدن و ذهن باشید. در آخرین بازدم ، به آرامی چشم ها را ببندید.

2. وارد شوید مکث کنید و چند لحظه طول بکشید تا در بدن خود مستقر شوید. حواس خود را تصدیق کنید ، متوجه صداها ، بوها ، سلیقه های خود شوید. وزن بدن خود را روی صندلی یا هر کجا که نشسته باشید احساس کنید.

3. اسکن بدن. با مشاهده هرگونه تنش یا ناراحتی ، بدن خود را از سر تا انگشت پا اسکن کنید. بار دیگر اسکن کنید و مشاهده کنید که قسمتهای بدن احساس آرامش می کنند. برای هر اسکن حدود 20 ثانیه طول بکشد. به افکاری که بدون تلاش برای تغییر آنها پیش می آید توجه کنید. به حالات اساسی خود توجه داشته باشید و بدون قضاوت از آنچه در آنجاست آگاه شوید.

4- به نفس بازگردد. توجه خود را به نفس خود برگردانید. به طور معمول نفس بکشید ، به سادگی با احساس افزایش و افتادن در بدن خود مشاهده کنید. روی کیفیت هر نفس تمرکز کنید. عمیق است؟ کم عمق؟ طولانی یا کوتاه؟ سریع یا کند؟ حالا شروع کنید به سکوت نفس بکشید: 1 هنگام استنشاق ، 2 هنگام استنشاق ، 3 در استنشاق بعدی و غیره ، تا 10. سپس دوباره از 1 شروع کنید. اگر افکار حباب کرد یا ذهن شما شروع به سرگردان کرد ، نگران نباش فقط توجه خود را به نفس هدایت کنید.

5- فقط بنشینید. در پایان نفس نفس خود ، 20 تا 30 ثانیه را فقط در حالت نشسته بگذرانید تا به ذهن شما آزاد شود. فرقی نمی کند آرام باشید و متمرکز باشید یا افکار زیادی داشته باشید. فقط بگذارید ذهن شما به سادگی باشد.

6. آماده سازی برای اتمام. سرانجام ، آگاهی خود را به هر جسمی که ممکن است تجربه کنید برگردانید. به عنوان مثال ، وضعیت شما یا جایی که پاهای شما با کف تماس برقرار می کند. به صداها توجه کنید. سپس ، به آرامی چشمان خود را باز کنید.

سعی کنید احساسات ذهنی خود را بشناسید و سپس قصد داشته باشید که آن احساسات آرامش و آرامش را به بقیه روز خود منتقل کنید.

آرامش پیشرونده ماهیچه ها

وقتی تصور می کنید آرامش دارید - شاید روی صندلی ساحل زیر یک آفتاب زیبا تابستانی - به فکر مکان هستید ، نه به این دلیل که چرا در آن سناریو احساس بهتری می کنید. بدن شما در آن لحظات چه حسی دارد؟ احتمالاً شما یک گردن سفت ، فک محکم و شانه های محکم و پر تنش که در گوشهایتان بالا می رود ، ندارید ، فقط برای نامگذاری چند مورد. دلیل این امر یکی از خصوصیات آرامش عدم وجود تنش در عضلات بدن است.

تکنیکی به نام آرامش عضله پیشرونده یک سری تمریناتی است که در هنگام تنفس عضلات خود را تنش می دهید و هنگام نفس کشیدن آنها را آرام می کنید. آرام سازی عضلات عمیق با پاسخ اضطراب بدن ما ناسازگار است ، به همین دلیل این تکنیک می تواند به ما کمک کند احساس آرامش کنیم (و اگر در خواب مشکل دارید توصیه می شود). بعلاوه ، تقریباً در هر کجا می توانید این کار را انجام دهید. باز هم ، هرچه این کار را انجام دهید ، آسانتر می شوید. امتحانش کن ببین نظرت چیه.

مکانی را انتخاب کنید که در آن قطع نشوید و جایی که می توانید بر روی پشت خود دراز بکشید و راحت بکشید ، مانند کف فرش. قبل از شروع ، به ترتیب و نحوه تنش آنها به این لیست از گروه های عضلانی مراجعه کنید.

نفس بکشید و اولین گروه عضلانی ، دستها (سخت اما گرفتگی یا گرفتگی) را به مدت 4 تا 10 ثانیه فشار ندهید.

نفس بکشید و گروه عضلات را سریع و کامل (نه به تدریج) شل کنید.

10 تا 20 ثانیه استراحت کنید و سپس به گروه عضلات بعدی بروید. به تفاوت بین احساس عضلات هنگام تنش و احساس آرامش هنگام توجه کنید.

هنگامی که تمام گروه های عضلانی به پایان رسیدید ، از 5 به 1 به عقب حساب کنید تا تمرکز خود را به زمان حال برگردانید.

پس از آشنایی با تمرینات ، می توانید بدون استفاده از کل مراحل معمول ، آنها را به طور انتخابی برای استراحت عضلات پرتنش استفاده کنید.

یوگا ، تای چی و چیگونگ برای استراحت

ممکن است روند تمرین بیاید و پیش برود ، اما این سه شیوه باستانی روال اصلی آمادگی جسمی ذهن و بدن بود که تنفس ریتمیک را با یک سری حالت های ایستاده یا حرکات روان در هم آمیخت. یوگی های 5000 سال پیش فهمیدند که دانش در حال حاضر چه چیزی را تأیید می کند: هماهنگی نفس و حرکت باعث تمرکز ذهنی می شود که می تواند ذهن شلوغ را آرام کند.

یوگا از این سه مورد ، احتمالاً اصلی ترین جریان است که استودیو ها و کلاس ها در هر شهر جوانه می زنند. بیشتر افراد با برگزاری کلاس های یوگا یاد می گیرند و تمرین می کنند ، و کلاس های مبتدی راهی عالی برای امتحان کردن سبک های مختلف برای دیدن اینکه کدام یک را دوست دارید ، می باشد. اگر به طور منظم در استودیوی مورد علاقه خود هستید ، احتمالاً می توانید با انعطاف پذیری ، تعادل ، قدرت و استقامت خود و همچنین آرامشی که بعد از کلاس احساس می کنید صحبت کنید. و اگر منظم نیست ...

تای چی برای اولین بار در چین باستان برای دفاع از خود تمرین می شد. امروزه ، بیشتر از آن برای بهبود سلامتی استفاده می شود ، به عنوان یک تمرین کم تحرک و آرام که برای افراد در هر سنی بی خطر باشد.

سبک های زیادی از تای چی وجود دارد ، اما همه شامل همان اصول هستند:

حرکات آهسته و آرام: حتی اگر حرکات کند باشد ، شما به طور مداوم در حال حرکت هستید
وضعیت های مراقبتی: با حرکت دادن بدن ، حالت های خاصی را نگه دارید
تمرکز: به شما توصیه می شود که هنگام تمرین ، افکار پریشان را کنار بگذارید
تنفس متمرکز: در طول تای چی ، تنفس شما باید آرام و عمیق باشد
اگر شما علاقه مند به تای چی برای کاهش استرس هستید ، ایده خوبی است که با یک کلاس شروع کنید تا حرکات مناسب را یاد بگیرید. همچنین تعداد زیادی کتاب و فیلم برای تماشای آنلاین در دسترس است.

چیگونگ (تلفظ پن گونگ) نیز در فرهنگ و طب سنتی چینی سرچشمه گرفته است. و این یک عمل حرکات مراقبتی است که می تواند سلامت روحی و جسمی شما را بهبود بخشد. (چی به معنای "نفس" یا "انرژی" است ، "گونگ" به عنوان "ورزش" یا "مهارت" ترجمه می شود.) در سال های اخیر ، چیگونگ درمانی توجه پزشکی و علوم مدرن را به خود جلب کرده است و اکنون در محیط های کلینیکی برای درمان استفاده می شود. بیماری و ترویج بهزیستی کلی. مطالعات نشان داده است که چیگونگ برای کمک به مدیریت مسائل بهداشتی از فشار خون بالا و بیماری مزمن گرفته تا اضطراب ، استرس ، حتی درد گردن موثر است.

اگر کنجکاو هستید ، از پشت میز خود ، یا هر کجا که اتفاق می افتد ، عقب بروید و این تمرین 4 ساعته آرامش بخش از موسسه امگا را امتحان کنید. اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر هستید ، وب سایت موسسه Qigong منابع زیادی را از جمله فیلم ها ، پیوندها به مطالعات پزشکی ، خوانش های توصیه شده و فیلم های اضافی ارائه می دهد. انجمن ملی Qigong کنفرانسها ، گفتگوها ، رویدادها و راههای پیدا کردن کلاس یا معلم در منطقه شما را لیست می کند.
برای کمک به آرامش ، در طبیعت وقت بگذارید

شما می دانید آن روزهایی که همه چیز خیلی زیاد به نظر می رسد و شما فقط می خواهید به سمت تپه ها بروید؟ به دنبال آن برو! یا به سمت ساحل بروید ، یک پارک ، جنگل ، یک حلقه چمن زنی در کنار یک جریان باتلاق - هر کجا که در بیرون از منزل باشد. دکتر ایوا کارجالایین ، از مؤسسه تحقیقات جنگل فنلاند ، گفت: بیشتر مردم می دانند که در خارج از خانه احساس آرامش و خوبی دارند ، اما همه نمی دانند که شواهد علمی در مورد اثرات درمانی طبیعت وجود دارد. مطابق تحقیقات Karjalainen ، فشار خون و ضربان قلب در طبیعت کاهش می یابد. تولید هورمونهای استرس مانند کورتیزول نیز هست.

قرار گرفتن در یک محیط طبیعی باعث کاهش فشار عضلات نیز می شود.

اگر نمی توانید به فضای سبز واقعی زندگی کنید ، تحقیقات اضافی نشان می دهد که صداها از طبیعت - امواج در حال سقوط در ساحل ، برگهای زنگ زدگی در نسیم - با تغییر فیزیکی اتصالات موجود در مغز ما ، تأثیر ترمیم کننده در ذهن ما دارند. غریزه مبارزه یا پرواز. نتایج MRI نشان داد که فعالیت مغز شرکت کنندگان در مطالعه که از محیطهای طبیعی به صداهای متنوعی گوش می دهند (در مقابل آنهایی که ساخته شده اند) به سمت خارج متمرکز شده است. در مقابل ، توجه به سمت داخلی می تواند به معنای نگرانی و شایعه باشد و با استرس ، اضطراب و افسردگی مرتبط باشد.)

بیرون از منزل به ما این امکان را می دهد تا به زیبایی جسمی جهان خود - اقیانوس ها ، گل ها ، درختان ، حیوانات وحشی و زمین - متصل شویم و به حواس خود بپردازیم ، که می تواند به کاهش احساسات منفی کمک کند. مشاهده غروب خورشید یا طلوع خورشید به ما این امکان را می دهد تا از چالش های خودمان تمرکز کنیم.

 

ماساژ و سایر فعالیت های تسکین دهنده

در حالی که روی میز ماساژ خالی قرار دارد ، می توانید احساس کنید که استرس شما حتی قبل از ورود پزشک درمانی شما به اتاق از بین می رود. چراغ های کم نور ، رایحه آرامش بخش و موسیقی آرامش بخش همه باعث آرامش می شوند.

علاوه بر احساس شگفت انگیز ، ماساژ به عنوان بخشی از داروهای مکمل و یکپارچه پذیرفته می شود ، به این معنی که اغلب همراه با درمان استاندارد برای طیف وسیعی از شرایط سلامتی از جمله اضطراب و بی خوابی ناشی از استرس توصیه می شود. ماساژ بر تولید و تنظیم بدن نورون هورمونها تأثیر می گذارد ، که بر رفتار و احساس بهزیستی ما تأثیر می گذارد. لمس یک درمانگر تمایل دارد سطح دوپامین بدن ما را بالا ببرد ، که بر الهام ، شادی و شوق تأثیر می گذارد.

فشار ملایم ماساژ گردش بدن را تحریک می کند و به ما کمک می کند تا استراحت و استراحت کنیم.

لذت ببرید!

رفتن به سینما ، باغبانی ، بازی یک تخته و یا بازدید از موزه استراتژی های ریلکسیشن پشتیبانی نمی شوند ، اما اگر آنها شما را خوشحال کنند ، این دلیل خوبی برای انجام آنهاست! جای تعجب ندارد که انتظار داشته باشید وقتی برای ادامه فعالیت هایی که از آن لذت می برید ، احساس آرامش بیشتری خواهید کرد. حداقل آنها ذهن شما را از هر چیزی که شما را مضطرب می کند دور می کنند.

ذهن های نگران ما غالباً ما را از برنامه ریزی چیزهایی که در روز لذت می بریم منحرف می کنند. اما انجام آنچه از آن لذت می بریم و جذب می کنیم همواره باعث افزایش روحیه ما می شود و ما را به حضور تشویق می کند. این باعث می شود احساس بهتری نسبت به خودمان و زندگی خود داشته باشیم. که واقعاً دلیل اصلی بهتر شدن در آرامش است.

  • عشقی عشقولانه

شما باید همیشه و برای همیشه به والدین خود احترام بگذارید. در این جمله جایی برای "چرا" وجود ندارد. چرا باید به والدین خود احترام بگذارید؟ این بدان معناست که آنها سزاوار آن هستند و اگر یک مغز و قلب ساده داشته باشید به آنها احترام خواهید گذاشت. والدین شما شادی و نیازهای شما را بالاتر از خودشان نگه می دارند. شما باید به آنها احترام بگذارید زیرا آنها به شما یاد می دادند که چگونه قدم بزنید و به این دلیل که اولین گام های خود را با نگه داشتن انگشتان خود برداشته اید. آنها کارهای بی شماری را برای شما انجام داده اند و شما هرگز نمی توانید برای نعمت های آنها بازپرداخت کنید. اگر فقط به والدین خود احترام بگذارید ، فرزندانتان به شما احترام خواهند گذاشت. هزاران دلیل برای احترام گذاشتن به والدین شما وجود دارد ، اما چند مورد مهم در ذیل ذکر شده است.

10. فرم خدا:
از آنجا که خود خداوند نمی تواند روی زمین زندگی کند ، او والدین را خلق کرد. والدین نوعی خدا در این سیاره هستند که ما در آن زندگی می کنیم. حتی در برخی ادیان آمده است که والدین خود را عبادت کنند و با آنها به عنوان خدایان خود رفتار کنید. زیرا آنها به روشی که خدا انجام می دهد ، مراقبت می کنند. زیرا اگر چیزی را می خواهید ، برای آن خدا دعا می کنید و این آرزو توسط والدین شما برآورده می شود. همچنین ، زیرا آنها دلیل تنفس شما هستند و قدرت دادن به زندگی معادل قدرت یک خدا است. همانطور که مادر و پدرتان با خدا قابل مقایسه هستند ، باید آنها را احترام و احترام بگذارید.


 
9. تعهد:
احترام به والدین وظیفه شماست. خدا به شما دستور می دهد که به والدین خود احترام بگذارید. از هر مذهبی پیروی می کنید و هر خدا را که می پرستید ، همه به شما یاد می دهند که به والدین خود احترام بگذارید. در ده فرمان ، اولین مورد احترام به والدین است. این می گوید: "به مادر و پدر خود احترام بگذارید زیرا آنها شما را به دنیا آوردند و شما را بزرگ کردند." در دین اسلام ، خداوند از شما می خواهد تا به روزی که می خواهید به والدین خود احترام بگذارید. این مسئولیت اخلاقی شما برای انجام این کار است. در هندوئیسم ، خدا از شما می خواهد که همیشه مادر و پدر خود را بخاطر بسپارید و هرگز آنها را در کل زندگی خود فراموش نکنید. احترام به والدین خود را به خاطر دین خود از شما خواستار این کار هستید.

8- ابراز احترام ، سپاسگزار است:
اگر اهمیت داشتن والدین را درک کرده اید و از آنها سپاسگزار هستید ، بهترین روش برای نشان دادن قدردانی است. آنها چیزی از شما نمی خواهند. تنها آنچه شما به آنها می دهید احترام و عشق است. کسانی که در واقع می فهمند والدین چیست و چگونه آنها دنیای شما را بهتر از آنچه تصور می کنند می دانند می دانند که والدین شما هیچ انگیزه خودخواهی ندارند و شما را از خود گذشتگی دوست دارند. آنها فقط از عشق و احترام شما چیزی نمی خواهند. به آنها احترام بگذارید این تنها راه تشکر از آنها برای همه چیز است.

7. شما به آنها احتیاج دارید:
در این تصور غلط زندگی نکنید که والدین شما به شما احتیاج دارند و به همین دلیل آنها هر کاری را که می خواهید انجام می دهند. این یک تصور غلط صرف است که بسیاری از شما ممکن است داشته باشید. وقتی در نوجوانی هستید ، شرکتی که نگه دارید بیشتر در شما تأثیر می گذارد. شما ممکن است در مقطعی از زندگی خود فکر کنید که والدین شما این کارها را برای شما انجام می دهند زیرا واقعاً به شما احتیاج خواهند داشت. اما این واقعیت نیست. واقعیت زندگی این است که شما به آنها واقعاً احتیاج خواهید داشت ، که بدون آنها قادر نخواهید بود آنرا بسازید. شما باید به خاطر خودشان به آنها احترام بگذارید. شما باید اهمیت داشتن آنها را بدانید و به آنها احترام بگذارید ، در نهایت ، به آنها احتیاج دارید.

6. آنها همیشه شما را دوست دارند:
والدین شما تنها کسانی هستند که همیشه شما را دوست خواهند داشت. هیچ کس در این دنیا بیش از آنها شما را دوست نخواهد داشت. ممکن است دیگران ادعا کنند که شما را دوست دارند ، ممکن است فکر کنید که دوستانتان این کار را می کنند ، اما ممکن است جعلی نباشد. اما مادر و پدر شما شما را از ته قلبشان دوست دارند و این هرگز به چشم نمی خورد. عشق به شما والدین بهترین چیز در جهان است و چیزی بالاتر از عشق آنها نیست. آنها همیشه شما را برکت می دهند و برای آینده بهتر شما دعا می کنند و هرگز نگران خودشان نیستند. آنها برای بچه های خود دعا می کنند زیرا آنها شما را دوست دارند. به عشق آنها احترام بگذارید زیرا خوش شانس هستید که آنها را دارید. به کسانی که والدین ندارند ، فکر کنید و خود را خوشبخت ترین فرد برای داشتن آنها در زندگی خود بدانید.

5- آنها هر آنچه را که می خواهید به شما می دهند:
از کودکی تا به امروز ، والدین شما تمام آنچه را که می خواهید به شما می دهند. اسباب بازی هایی که برای آن گریه می کردید ، لباسی که می خواستید و کفش هایی که می خواستید به هر رنگی باشد. با بزرگ شدن ، کتابهایی که می خواستید ، کیف مدرسه ای که می خواهید ، بطری آب مطابق با آن ، همه چیز در لحظه ای که از آنها درخواست می کنید ، در اختیار شما قرار می گیرد. بعداً ، در دوران نوجوانی شما چیزهایی را برای شما به ارمغان می آورد ، حتی اگر آن چیزها برای آنها معنی نداشته باشد. آنها حتی اگر آن را دوست ندارند ، یک ایستگاه بازی برای شما خریداری می کنند. آنها حتی اگر فکر کنند هنوز برای شما امن نیست ، به شما دوچرخه می دهند. شما باید به خاطر این احترام بگذارید به آنها بخاطر مطالبه هر چیزی و داشتن دیر یا زود احترام بگذارید.

4- آنها راه درست را به شما آموختند:
بچه ها همیشه برای والدینشان دوست داشتنی هستند. این که کودک در خشم بشقاب خود را بشکند ، مادر از او نمی خواهد خانه را ترک کند. درک کنید که والدین شما همیشه چیز صحیح را به شما یاد می دهند. حتی اگر در جایی اشتباه کنید ، تمام کاری که آنها انجام می دهند اینست که از شما بخواهید که هرگز همان را تکرار نکنید. یا در بدترین حالت ، شما را سرزنش کنید. آنها این کار را می کنند ، زیرا می دانند چه چیزی درست و نادرست است ، زیرا آنها دنیا را بیش از شما می شناسند. آنها کسانی هستند که شما تفاوت بین درست و غلط را به شما یاد می دهیم. آنها به شما یاد می دهند که صحبت کردن با غریبه ها اشتباه است ، اما دوست داشتن درست است. آنها آنقدر به شما آموزش می دهند (در مورد درست و نادرست) که در بعضی مقاطع زمانی می توانید خودتان در مورد همه چیز در زندگی تصمیم بگیرید. به آنها احترام بگذارید زیرا این کار را به شما آموخته اند.

3. همیشه برای شما وجود دارد:
هر پدر و مادر در جهان همیشه از فرزند خود حمایت می کند ، مهم نیست که چه چیزی باشد. در همه اوقات خوب و بد ، والدین همیشه در کنار شما خواهند بود و هرچه ممکن است فراهم می کنند. آنها هر کاری که می توانند انجام دهند ، فقط به خاطر فرزندانشان. دوستان شما ممکن است شما را رها کنند ، اما والدین هرگز این کار را انجام نمی دهند. آنها همیشه درهای خود را برای فرزندانشان باز می کنند. اگر با یک دوست بجنگید ، دیگر دوست او نیستید. اما اگر با پدرت دعوا کنی ، او هنوز پدرت است مادر و پدر شما هرگز طرف شما را ترک نخواهند کرد ، مگر اینکه شما آنها را بخواهید. آنها همیشه شما را از هرگونه خطری که در توان دارند ، محافظت می کنند. به والدین خود احترام بگذارید که در آنجا برای شما هستند در حالی که یاد گرفتید که قدم بزنید و اجازه ندهید که هرگز به زمین بیفتید. در حالی که شما یاد گرفتید از جاده شلوغ پر از وسایل نقلیه عبور کنید. در حالی که شما به تنهایی در اتاق تاریک خود خوابیدید. در حالی که شما بزرگ می شد

2. آنها شما را بزرگ کردند:
از روزی که به این دنیا آمدید تا به امروز ، آنها کسانی هستند که شما را خریده اند و شما را امروز ساخته اند. آنها به جای اینکه خودشان بخورند ، ابتدا شما را تغذیه می کنند. آنها بهترین و کافی را به شما دادند ، حتی اگر مجبور به سازش برخی شوند. آنها برای اسباب بازی های شما هزینه ای پرداختند ، به این ترتیب که کودکی شما قبل از اینکه بتواند برای خرید وسایل برای خودشان اهمیت دهد ، رنگارنگ و به یاد ماندنی باشد. آنها شما را به مدرسه می فرستند تا بتوانید در این دنیا جایی برای خود بسازید حتی اگر این به معنای سردرد زیادی باشد. آنها وقتی بچه بودید تدریس می کردند ، حتی اگر این به معنای کاهش ساعت کار در مطب باشد. آنها هرچه خواستید به شما دادند. و هرچه چیزهای احمقانه ای که نمی دادند ، به این دلیل بود که برای شما یا سلامتی شما مضر بود. آنها نه تنها پول خود را برای شما خرج می کنند بلکه سالهای زیادی از زندگی خود را صرف مراقبت از شما می کنند. اگر این را درک کردید ، باید به آنها احترام بگذارید.

1. شما به خاطر آنها هستید:

 
والدین کسانی هستند که شما را در این دنیا آورده اند. به این دلیل است که شما وجود دارید. وجود شما هدیه والدین است. بیشتر از یک هدیه ، وجود شما مطلبی است که والدین شما انجام می دهند. این نفع چیزی است که شما هرگز قادر به پس گرفتن آن نخواهید بود. کمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به آنها احترام بگذارید. این تصمیم آنها برای زنده ماندن شماست. اگر آنها حتی قبل از تولد تصمیم می گرفتند شما را بکشند ، دیگر هرگز به این دنیا نمی رسیدید. شما باید به آنها احترام بگذارید زیرا آنها شما را انتخاب کردند و از مسئولیت های خود فرار نکردید. شما باید به این واقعیت احترام بگذارید که مادر و پدر شما کسانی هستند که زندگی به شما دادند. زندگی بسیار زیبا و یک تجربه عالی است. شما باید از والدین خود بخاطر این زندگی دوست داشتنی تشکر کنید و به آنها احترام زیادی قائل شوید.

  • عشقی عشقولانه